Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Problem med Märklin 37698 (DSB My1135 tjeneste lok)

Hej alle,

Jeg er pt ifærdt med at teste dette lok for en ven, som endnu ikke har et anlæg at teste på.

Vi oplever desværre lidt problemer, men kun når den kører i den ene retning. Her stopper den adskillige steder på anlægget, som om forbindelsen ikke er iorden på skinnerne. Men når man vender modellen om, så den dermed kører over de samme steder, men med den anden førerende forrest, ja så er der ingen problemer. Dvs umiddelbart er det ikke et problem med strømmen i skinnerne. (Jeg har naturligvis også testet andre lokomotiver for en sikkerheds skyld og de kører alle fint på samme skinner)

I det hele taget, så kører den rigtig fint i den ene retning, men i den anden retning, der oplever vi så dette problem. Når den stopper, så forsvinder lys/lyd m.m. også, så der er ingen tvivl om, at den mangler strøm ved kørsel i denne ene retning. 

Hvad i alverden kan det skyldes ? ? ?  Shock

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Buzzard

Kalvehave

Indlæg: 44

PB

Slæbeskoen er nok ikke monteret / justeret rigtigt.

__________________

mvh, Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

volvo

Indlæg: 245

PB

Under dekoderen på printet sidder der en stor sort undersänket skrue som holder printpladen på plads og samtidig skal sörge for "jordkontakt" til elektronikken. Skruen skal have ordentlig kontakt med "stel" ellers kan der opstå mystiske problem som du beskriver. Ydderligere er det vigtigt at der er stelforbindelse mellem karossen og boggien den hvor släbeskoen sidder på altså rent og fint skal det väre her. Naturligvis kan det väre en lös forbindelse også men jeg tror nu mest på ovenstående

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Tak for tips og råd. Det giver god mening, så nu vil jeg kigge på lokomotivet i aften Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Prøv at rens dine skinner, det hjælper tit.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

modeljernbane skrev:

 Prøv at rens dine skinner, det hjælper tit.

Hej og tak for dit input,

Jeg må konkludere, at det ikke har noget med skinnerne at gøre, da lokomotivet kører fint over de samme skinnestykker, når det kører med den anden lok-ende forrest. Der er heller ikke problemer på skinnestykkerne, når jeg tester med andre lokomotiver.

Jeg har endnu ikke fået kigget på slæbeskoen, men jeg tror problemet ligger der. Jeg skal nok poste mine erfaringer herinde Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

 Jeg har haft samme problem som beskrevet af Lasse med et Märklin BR 64 damplokomotiv. Efter at have justeret/renset strømoptaget som foreslået, kører loket igen problemløst. Tak for hjælpen

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Jeg har nu fulgt jeres råd og renset strømoptag m.v.
Ved samme lejlighed har jeg også sat en ny Roco slæbesko. . . og nu kører MY´eren simpelthen så fint og helt uden problemer Smile

Så mange tak for hjælpen Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

Du skal passe på med Roco lydsvag slæbesko, idet den kan slide punktkontakterne hurtigere en Märklin egen på C spor.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

pejft skrev:

Du skal passe på med Roco lydsvag slæbesko, idet den kan slide punktkontakterne hurtigere en Märklin egen på C spor.

Ok, det var jeg virkelig ikke klar over ? Det må jeg lige holde øje med.

Langt størsteparten af mine lokomotiver er fra Roco og med lydsvag slæbesko. Det er en fornøjelse at de slet ikke afgiver lyd, men hvis de slider mere på punktkontakterne, så er det spørgsmålet hvilken fornøjelse der er størst ? Lydløs slæbesko eller at skinnerne holder længere ?  Shock

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.