Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Kører i ryk

Ja, jeg bliver nok nødt til at bede om lidt råd igen. Mit Mä My 1142 (3-skinne drift) accelerer og decelererer i nogle unaturlige dumme ryk. Jeg har skilt motoren ad og renset efter alle kunstens regler, men lige lidt har det hjulpet. Nogle der kan give et råd om, hvordan jeg får det til at arbejde "blødt" op og ned? Skal jeg evt prøve at resete det? Det er udstyret med en ESU 4.0 lyddekoder (DCC) og min styreenhed er en CS2. Vil være meget glad for lidt hjælp...

LauR90

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Har du sat det CV der styrer motor type til korrekt motor ? du kan välge imellem forskellige typer for at motor körer så jävnt og stöjfrit som muligt.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej Jan. Tak for dit input, jeg er dog ikke sikker på, at jeg ved hvad du mener. Hvilket CV snakker du om?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

LauR90 skrev:

Hej Jan. Tak for dit input, jeg er dog ikke sikker på, at jeg ved hvad du mener. Hvilket CV snakker du om?

 

I vejledningen til din ESU dekoder er der et afsnit om indstilling af flere CV'er til forskellige motortyper. Se afsnit 11, side 50 (i den tyske vejledning)

 

 

 

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

H0 DCC

Indlæg: 33

PB

Er det kun det ene LOK der har problemer og har det tidligere kørt OK ?

Har du prøvet at rense skinner og strømoptag ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Det er kun det ene lok, ja. Og har prøvet at rense skinner og strømoptag. Loket har siden jeg købte det, kørt rykvis i accelerationen, det har dog været til at leve med. Men nu er det indenfor de sidste 14 dage begyndt også at bremse rykvis i decelerationen. Især de sidste 5 cm eller så, stopper det meget pludseligt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

LauR90 skrev:

Det er kun det ene lok, ja. Og har prøvet at rense skinner og strømoptag. Loket har siden jeg købte det, kørt rykvis i accelerationen, det har dog været til at leve med. Men nu er det indenfor de sidste 14 dage begyndt også at bremse rykvis i decelerationen. Især de sidste 5 cm eller så, stopper det meget pludseligt.

Prøv lige det med at sætte CV jf. mit tidligere indlæg 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

 

Det har jeg også prøvet, der skulle jeg rense med en nål mellem de kobber baner hvor de 2 kul køre på i motoren. Det har virket for mig.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

SC skrev:

Hej.

 

Det har jeg også prøvet, der skulle jeg rense med en nål mellem de kobber baner hvor de 2 kul køre på i motoren. Det har virket for mig.

Hej Søren,

Kan du ikke beskrive det lidt nærmere?

 

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej Peift

Jeg har fundet den brugsanvisning til Loksound V4.0 på ESUs hjemmeside, som du omtaler. Jeg har også fundet de CVer (51-56) som har med motorstyringen at gøre. Jeg indstillede først de omtalte CVer i overensstemmelse med den motor som sidder i mit MY (en 5-polet trommelkollektormotor), og effektuerede.

Dette fik mit lok til at køre en del mere "afdæmpet", så jeg læste videre og fandt en fremgangsmåde, som automatisk indstiller alle omtalte CVer på én gang. Ifølge vejledningen skulle man sætte CV 54 til 0, afbryde F1, anbringe loket ved starten af en lang lige strækning. Når man herefter aktiverer F1 sætter loket igang i fuld firspring (og kan ikke stoppes!) - men kun i 1,5 sekund, herefter stopper det og automatisk indstilling er afsluttet.

Ja, hvad så? Blev det bedre? Nej, det gjorde det ikke. Loket kørte nu stødvist frem, det så ikke godt ud, og ved standsning gik det pænt ned i fart - men lige før stop fór det frem en 10-15 cm for så pludselig at holde stille. Her står jeg så nu.

Er bange for, at jeg har gjort noget forkert ved loket. Märklin advarer jo om, at man kan gøre dumme skader, hvis man "piller" ved CVerne. Må lige overveje situationen lidt...

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

 

Hvor kullende køre på motoren mellem de kobber stykker, rens med en nål forsigtigt og tør af. Jeg kan ikke lige vedhæfte et foto nu her. Ellers send en PB med din e-mail så skal jeg sende et foto.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

LauR90 skrev:

Hej Peift

Jeg har fundet den brugsanvisning til Loksound V4.0 på ESUs hjemmeside, som du omtaler. Jeg har også fundet de CVer (51-56) som har med motorstyringen at gøre. Jeg indstillede først de omtalte CVer i overensstemmelse med den motor som sidder i mit MY (en 5-polet trommelkollektormotor), og effektuerede.

Dette fik mit lok til at køre en del mere "afdæmpet", så jeg læste videre og fandt en fremgangsmåde, som automatisk indstiller alle omtalte CVer på én gang. Ifølge vejledningen skulle man sætte CV 54 til 0, afbryde F1, anbringe loket ved starten af en lang lige strækning. Når man herefter aktiverer F1 sætter loket igang i fuld firspring (og kan ikke stoppes!) - men kun i 1,5 sekund, herefter stopper det og automatisk indstilling er afsluttet.

Ja, hvad så? Blev det bedre? Nej, det gjorde det ikke. Loket kørte nu stødvist frem, det så ikke godt ud, og ved standsning gik det pænt ned i fart - men lige før stop fór det frem en 10-15 cm for så pludselig at holde stille. Her står jeg så nu.

Er bange for, at jeg har gjort noget forkert ved loket. Märklin advarer jo om, at man kan gøre dumme skader, hvis man "piller" ved CVerne. Må lige overveje situationen lidt...

Jeg ville sætte de CV'er ESU anbefaler til motoren manuelt, så bør det jo køre igen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.151

PB  Hjemmeside

SC skrev:

Hej.

Det har jeg også prøvet, der skulle jeg rense med en nål mellem de kobber baner hvor de 2 kul køre på i motoren. Det har virket for mig.

Det kan jeg ikke anbefale. Du risikerer at skrabe isoleringen (lak) af de tynde viklinger. En vatpind med rensebenzin eller ligende er bedre. Det, der sker bl.a. ved for meget olie, er, alt afbrændt olie og skidt skaber kortslutning mellem kobberbanerne. det er den kortslutning, der kan renses væk, men ikke ved afskrabning. Når man alligevel er i gang med det arbejde, bør kobberet renses med en glasbørste først. det hjælper også på forbindelsen.

Se bl.a. her for virkningen af en glasbørste: http://www.digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3029/Maerklin_3029_Digital.htm

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej SC og Peift

Ja, så kom jeg videre med MYet. Fik skilt motoren ad endnu engang, og kigget på de "baner", som I henviste til. Det var dem der var skyld i miséren!! Der sad en del skidt i to af banerne, rensede det forsigtigt væk med en nål (selv om Peift frarådede det

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

 

Tillykke med dit tog nu køre som det skal. Vi skal jo prøve at hjælpe hinanden så godt vi kan.

 

MVH Søren

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Tilføjer noget som åbenbart forsvandt undervejs...(selv om Peift frarådede det

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej SC og Peift

Der gik kuk i mit indlæg tidligere idag, så jeg prøver lige igen. Fik skilt og renset loket, og nu kører det fint igen! Miséren lå i de "baner" som I omtaler. Der var en del skidt i to af dem, det fik jeg forsigtigt fjernet med en nålespids (selv om Peift frarådede det...), men under alle omstændigheder, så var det dét der skulle til. Loket fik straks en helt anden blød gang. Det hjalp også meget med henvisningen til ESUs brugsvejledning til LS V4.0, s.50 om motorstyring og indstillingerne til samme. Denne gang gjorde jeg det manuelt, jeg kan ikke rigtig anbefale den automatiske fremgangsmåde, som står i vejledningen. Den er for voldsom, synes jeg. Eneste lille minus ved det hele er, at bremsepiben er forsvundet, men dét skal jeg nok få klaret some way. Vigtigste er, at loket kører som smurt igen! Og her gik jeg og troede jeg vidste alt om, hvordan man renser en trommelkollektormotor, og så havde jeg lige miset dén (meget vigtige) detalje med rensning af "banerne".

Tusind tak for hjælpen - og tre gange mere! Det var lige hvad der skulle til, for at redde dagen Wink

LauR90

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Godt  det virkede....

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Ja, godt det virkede! Og idag fik jeg også bremsepiben på plads

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.