Picture

nimbussen

Tekniker

Indlæg: 168

PB

ESU 50200 og Intelliboks sammen.

Hej.

 

Jeg har en Intelliboks nu, men overvejer at købe ESU 50200 i fremtiden.

 

Vil jeg kunne bruge dem sammen ???

 

Evt. som master (50200) og slave (Intelliboks).

 

Mvh.

Finn

__________________

Spor N, tysk epoke 3

Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide
Top

Picture

hpe1

it-konsulent

Maribo

Indlæg: 34

PB

Hej Finn

Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK

 

__________________

Hilsen

HPE

Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

hpe1 skrev:

Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK

Det er vel sagtens via "sniffer" indgangen på ESU'en så? For den taler vel ikke loconet ligesom Intellibox'en? - Betyder det at det bliver en slags "envejskommunikation"?

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

peterw skrev:

hpe1 skrev:

Ja det kan du sagtens, vi gør det NFMJK

Det er vel sagtens via "sniffer" indgangen på ESU'en så? For den taler vel ikke loconet ligesom Intellibox'en? - Betyder det at det bliver en slags "envejskommunikation"?

Mvh,

Peter

 

 

Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

mr-data skrev:

Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.

 

Super - den kendte jeg ikke til. Tak for info! Smile

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

peterw]</p><p>[quote=mr-data skrev:

Nu kender jeg ikke klubbens konkrete system, men det kan gøres via ESUs såkaldte L.Net converter. Den kan angiveligt udføre to-vejs kommunikation, dog med enkelte begrænsninger omkring "adresse-tilbagemeldinger" (Uhlenbrock Lissy og Marco) og ej heller boostere; sidstnævnte skal føres direkte til ECoS via dennes DCC udgang. Læs mere på deres side.

 

Super - den kendte jeg ikke til. Tak for info! Smile

Selv tak. 

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Bruger selv Intellibox med ECOs via en LocoNet til ECOSLink converter.

Det er dog ikke det mest optimale i mine öjne hvis man bruger mfx lokomotiver.

I det hele taget ville jeg i dag köbe en CS2 fremfor ECOS hvis man har mange Marklin loks.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Hej Finn. Vil du købe en dyr digitalstation, så synes jeg alvorligt at du skal kigge på Märklins CentralStation. Køber du sådan en, så sælger du din intellibox og bruger pengene fra den på at købe en eller flere mobilstationer og bruger dem som slaver. Her hænger systemerne rigtigt sammen og deler data som ingen andre systemer kan. Vel at mærke til cirka samme pris som ecos med loconet converter der alligevel bliver en "halv" løsning.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

DanskBjergbane skrev:
Det er dog ikke det mest optimale i mine öjne hvis man bruger mfx lokomotiver.

I det hele taget ville jeg i dag köbe en CS2 fremfor ECOS hvis man har mange Marklin loks.

Hvorfor taler I alle sammen om Märklin, når nu Finn skriver i sin signatur, at han kører spor N og DCC?

Mig bekendt findes der ikke mange mfx dekodere til den størrelse?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

hpe1

it-konsulent

Maribo

Indlæg: 34

PB

ville helt klar vælge ESU 50200 og så bruge sniffer indgangen, den er den bedste af løsninger  

l-net converteren, virker fint men den har det problem at der kun kan regulere hastigheden med 128 køretrin

vi forsøgte at bruge dden til vores daisy controller samt IB control, men valgte at sætte vores gamle intellibox 1 op i gen og så sende styre signalen ind gennem sniffer indgangen på ESUen 

 

 

__________________

Hilsen

HPE

Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200

Like 0 kan lide
Top

Picture

nimbussen

Tekniker

Indlæg: 168

PB

Hej.

 

Det er korrekt at det skal bruges til N og DCC, og det ved DanskBjergbane også, selv om vi har meget langt mellem os afstandsmæssigt, så har jeg besøgt ham og lavet et fælles projekt med ham.

 

Jeg har en Intelliboks nu med IR og en Mausadaptor, vil gerne bruge det sammen med en nyindkøbt ESU 50200, så bliver købt når mit anlæg begynder at blive færdigt.

 

I mine lokomotiver er jeg begyndt at bruge dekoder fra ESU, og har også en locprogrammer fra ESU, så det vil give mig flere muligheder for at få alt det sjove med.

 

Næste spørgsmål, når jeg på længere sigt har taget den store gevinst hjem i lotto, vil jeg så kunne sætte min to stationer op med hver sin 50200 ???

 

Og hvis jeg undervejs får behov for booster, skal jeg vel købe noget fra ESU, når nu det er den retning jeg tager, men vil de i en overgangsperiode kunne virke sammen med min Intelliboks ???

 

Mange spørgsmål, og måske ikke alle lige kloge, men vi kan alle lære hele tiden.

 

Mvh.

Finn

__________________

Spor N, tysk epoke 3

Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Lars Skjærlund skrev:
Hvorfor taler I alle sammen om Märklin, når nu Finn skriver i sin signatur, at han kører spor N og DCC?
Min CS2 og MS2 der er forbundet til hinanden, styrer mine lokomotiver med DCC dekoder lige så godt som alle andre digitalstationer der kan DCC. Grunden til at jeg nævner Märklin er at de er de enestående der tilbyder en komplet systemarkitetktur med stor digitalstation og håndcontrollere der taler godt sammen og deler data. Et lokomotiv oprettet i CS'en overføres til MS'en så alle indstillinger er i den også.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 3 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

nimbussen skrev:
I mine lokomotiver er jeg begyndt at bruge dekoder fra ESU, og har også en locprogrammer fra ESU, så det vil give mig flere muligheder for at få alt det sjove med.
det er ret begrænset, vad du får af fordele med ecos over en CS2 også med ESU dekodere.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

nimbussen skrev:
I mine lokomotiver er jeg begyndt at bruge dekoder fra ESU, og har også en locprogrammer fra ESU, så det vil give mig flere muligheder for at få alt det sjove med.

Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.

...og selvfølgelig snakker den DCC, og selvfølgelig virker det med spor N - så der er vist lidt viden der skal opdateres, hvis man tror det er Märklin-only. :-) 

Jeg var så heldig at få en demo af de nye funktioner på Køge-messen af de to gutter der kørte tysk tog, det var virkelig imponerende. Det kan godt anbefales at opsøge lidt yderligere info, hvis man går og overvejer.

Like 2 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

TogSvendsen skrev:

Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.

Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet. 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

mr-data skrev:

TogSvendsen skrev:

Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.

Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet. 

hvis man bruger en computer til at styre anlægget med, behøver man ikke bruge mange penge på centraler. Det er jo lige fordelen ved det.

 

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

DCC skrev:

mr-data skrev:

TogSvendsen skrev:

Jeg er enig med Bent. Der er helt klart fordele at hente ved en CS2 frem for ECoS'en. Alene alt den nye automatikstyring, hvor du kan programmere sportavler (med rigtige trykknapper) og sætte betingelser op osv. Der er rigtig mange muligheder med systemet.

Ja, plus så det faktum at den måde som Märklin har implementeret deres version af CAN-bussen gør at alle enheder kan læse alle beskeder. Det giver den fordel, at hvis man har flere CS2er (f.eks. et klubanlæg), computere med interface og styrings-software (og tilmed selvom man bruger forskellige slags software), og/eller sportavler, så vil alle disse vise hvis f.eks. et signal eller sporskifte bliver stillet. 

hvis man bruger en computer til at styre anlægget med, behøver man ikke bruge mange penge på centraler. Det er jo lige fordelen ved det.

 

Nu var det så ment som et eksempel. Men for mit vedkommende kunne jeg godt finde på at have en fysisk sportavle også selvom jeg havde en CS2 eller en PC.

Jeg mindes også at have hørt om folk som anvendte en Raspberry Pi med en touchskærm med linux og freeware styring, samtidig med en CS2.  Men det er nok ikke alle som ville gøre det.

 

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

RocRail kan installeres på Raspberry og bruges med trykskärm, der findes drivere.

Lösning kan dog ikke anbefales til "ikke-linux" kyndige folk, det er ikke "bare-lige"

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hvad er fordelen med at bruge de to sammen i denne nye verden, hvor Ipad og Iphone virker som en trådløs styringsenhed

Er der ikke mere logik i at sælge den gamle enhed og købe en ESU eller CS2 og så bruge de "smarte" ting trådløs ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

nimbussen

Tekniker

Indlæg: 168

PB

Hej Jørgen.

 

Det bliver sikkert sådan noget jeg går for, ville dog gerne have to fysiske betjeningsmuligheder, da jeg tænker mig et anlæg med to stationer.

 

Så var løsningen med de to ting oplagt, og så måske senere ende med to styk. ESU, man har vel lov at drømme

__________________

Spor N, tysk epoke 3

Digitalt med DCC hjemme, og i klubben.

Snuser lidt til spor 0

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det tænkte jeg nok ...

Jeg har haft samme tanke med en CS1, men den er blevet solgt, da det virker bedre med en IPad, som har næsten samme skærm som vores CS2.

Det virker fint, da routeren er i samme rum, og så kan diverse smart phones også bruges ( et par mobilstationer kommer sikkert aldrig i brug ).

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

To fysiske betjeninger er netop det du kan opnå med en CentralStation 2 og en (eller flere!) MobilStation 2.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.