Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

POST F

HEJ

 

Uden ord

bare kig

og der må godt savles

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

mvh

otl og h087

 

så mangler der foreløbig kun 5 til

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Altså, Henning, min bærbare er ikke glad for at få alt det mundvand ned i tastaturet!.

Det må siges at være en meget savleværdig model - glæder mig til at se nærbilleder af den  Wink

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Enig - en utrolig flot model. Og en meget fin billederie. Henning - ser jeg rigtigt, at motoren trækker på baggeste aksel? Nu venter jeg bare på 3-skinne udgaven.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hvor nemt/hvor svært er det at indbygge dekoder (DCC) i lokomotivet og er der plads?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Svend

ifølge OTL, skulle det være ret let, noget med 3 skruer ud , overdelen af og vupti - decoderen i ( skulle vist hedde noget med 16+X - 16 bens ) - overdelen på - 3 skruer i - og så skulle den kører på adresse 3, eller man programerer den 446 - "han ville undedylmemig ikke lade mig" som han siger - "besmudse den".:O

ok men - det må jeg lade ham - også lidt svært - når nu maskinen befinder sig i st merløse og jeg i ølby ;)

mvh

h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Tusind tak for fine nær(savle)billeder også - af en meget savleværdig model.

Det er kræs for kendere - men lur mig, om vi ikke alligevel engang med tiden vil se artikler så som "Forbedringer af din F-maskine" - jeg undrer mig så bare over, hvad der måtte være at forbedre på sådan en flot model - og om man overhovedet selv kan tilføje noget, der ikke ser "tilføjet" (læs: hjemmelavet) ud - for det køretøj er intet mindre end "spitze", som man siger på urdu.

Og patinering ?. Ja, damplokomotiver i daglig drift var jo ikke rene i ret lang tid ad gangen - en stor del af "svineriet" stod de jo selv for - så derfor hører det sig jo til, også i 1:87 - og også på så flot en model. Gjort med Behändigkeit og Gefühl, så kan patinering ligefrem være ikke blot godt håndværk, men ligefrem en kunstart!.

Nå... må prøve at få styr på mit mundvand ved at vende tilbage til specialeskrivningen...

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

cbt skrev:

Tusind tak for fine nær(savle)billeder også - af en meget savleværdig model.

Det er kræs for kendere - men lur mig, om vi ikke alligevel engang med tiden vil se artikler så som "Forbedringer af din F-maskine" - jeg undrer mig så bare over, hvad der måtte være at forbedre på sådan en flot model - og om man overhovedet selv kan tilføje noget, der ikke ser "tilføjet" (læs: hjemmelavet) ud - for det køretøj er intet mindre end "spitze", som man siger på urdu.

Og patinering ?. Ja, damplokomotiver i daglig drift var jo ikke rene i ret lang tid ad gangen - en stor del af "svineriet" stod de jo selv for - så derfor hører det sig jo til, også i 1:87 - og også på så flot en model. Gjort med Behändigkeit og Gefühl, så kan patinering ligefrem være ikke blot godt håndværk, men ligefrem en kunstart!.

Nå... må prøve at få styr på mit mundvand ved at vende tilbage til specialeskrivningen...

Carsten, du skal huske at drikke rigeligt her i varmen...

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Til jul ønsker jeg mig F maskinen og en gulmoppe Laughing out loud

Mvh Lukas

__________________

Mvh Lukas

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

lidt mere svjavlje

og skulle hilse og sige - at den kører som en drøm

Billede

Billede

mvh 

otl & h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lukas A

Studerende

Indlæg: 329

PB  Blog

Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?

Mvh Lukas

__________________

Mvh Lukas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Lukas, moderne lokomotiver larmer ikke.
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Helweg

Indlæg: 316

PB  Blog  Hjemmeside

De spinner som en mis Smile

 

Min gør, har lige fået den.... ENDELIG  Big smile

__________________

Hilsen

Kim Helweg Madsen

Spor0shoppen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

fin lille kørefilm Kim :) :)

 

og fra OTLs håndbårne stilfilmselskab Svjavjllllllllll

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

med svjajvlelige hilsner

otl & h087

for satan da da

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Tak for billederne, Henning.

Det er svært at styre sit mundvand - må hellere følge Jan's råd, for at undgå dehydrering her i sommer(ferie)varmen.

Vis mig ham(/hende), der kan gøre det bedre som "køkkenbordshjemmesløjd" - han ville have noget at have eventuel kritik i - vi andre nøjes med benovelse, at savle, beundring, at savle, drømme, at savle, spare sammen - og at savle.

 

Lukas A skrev:

Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?

Mvh Lukas

Nej, den kører aldeles forfærdeligt godtWink

Kig evt. på Kim's video - som han linker til i denne tråd.

Og der må savles...

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

det er godt nok en fin maskine, kan slet ikke vente, til min bliver færdig Smile bliv nu uge 39 Wink

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

Bent_P skrev:
Lukas, moderne lokomotiver larmer ikke.

Ah jeg har da et Par MZ´ere fra MCK modeller og et par MX lokomotiver fra Heljan der modsiger dette  Smile

Men ellers vil jeg give dig ret  Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Den maskine ser jo fantastisk ud...

Hvilken dekoder har I monteret i maskinen?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

cbt skrev:

Lukas A skrev:

Hvordan lyder den så, larmer den eller er det på et ordenligt neveau?

Mvh Lukas

Nej, den kører aldeles forfærdeligt godtWink

Kig evt. på Kim's video - som han linker til i denne tråd.

Og der må savles...

Det er godt at høre. En fra klubben fik bogstaveligt en mandagsmodel - i mandags. Her er der allerede røget mange dele af, men han har forhåbentlig blot fået den forkerte maskine?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 434

PB  Blog

halløj

tak for foto Henning det er bar savl og barndoms minder der mylder frem når man se den Fer : det er bar et FLOT LOKO.

DBK har i dag besluttede at hjem købe X- antal af  F - maskinen

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Den er dæleme flot!

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Hentede min hos Lekbo i går.

Ja! Den er dælme flot og den kører fantastisk, langsom hastighed over upolariserede Peco Streamline sporskifter er ikke noget problem.

Jeg har nok aldrig monteret en dekoder i et lokomotiv hvor det var så let som dette, tre skruer ud, toppen af, dekoder i, ikke noget med at fumle med tåbelige clips eller andet.

Modellen har kørt nogle timer på anlægget med forskelligt materiel efter den. Selvom det ikke er det den skal bruges til, trækker den 5 Heljan Cc uden problemer på mine stigninger. Jeg har rangeret en del, alle dele er stadig på den, så ikke nogen "løsdele" her.

Mvh

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Godt at høre, at modellen er velfungerende. Gutten ude fra klubben kunne heller ikke få overdelen ordentligt monteret igen efter, at der var monteret dekoder Sad
__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Jeg havde ingen problemer overhodet, monterede en Roco 10880 16 polet Plux-dekoder, alt passede og fungerede perfekt i første hug.

Mvh

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

Det var med en del spændte forventninger, den nye F-maskine til Knarbjergbanen blev hentet i tirsdags.

Efter nogle dages prøvekørsler, kan jeg kun tilslutte mig de positive kommentarer. Det er en utrolig flot og meget velkørende maskine, som nok skal få noget at lave her på banen.
Jeg fik forhandleren til at sætte en Roco dekoder i, og fik i den forbindelse set, hvor nemt det er at tage overdelen af og på. Dog skal man passe på, gangtøjet er helt fri af vandkasserne i begge sider, når overdelen monteres.

Billede
Rangering på Knarbjerg Diesel
Billede
Nyanskaffelsen ved maskindepotet i Knarbjerg sammen med afløseren MH.

Tillykke til F2010 med at det er lykkedes at få en flot og velkørende model på markedet.
Jeg håber, der er en løsning til dem, der har oplevet problemer med deres F'ere, så de også kan opleve glæden ved lokomtivet.

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

F-maskinen er kommet til Sundborg. Kom og se den her: http://sundborg.files.wordpress.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Futfar

Kajerød

Indlæg: 4

PB

Jamen tilykke med Jeres nye fine "sav(m)leobjekt" alle I to-skinne kørerer Big smile Det ser da ud til at den kører rigtig godt, men gad nok vide hvordan med enslæbesko på maven? Jeg har stadig en E-maskine der ikke kører som den skal(kan dårligt nok trække sig selv) selv om den har været i Ole Vedels kyndige hænder, og min S-maskine lider, i følge specialistudsagn, af et snekkehjul der ikke centrerer. Forhandleren vil ikke røre ved den med en ildtang, dette til trods for at reklamation er foretaget længe inden udløb af reklamationsret  Sad( Så der skal meget til før jeg går i overvejelsesfasen med køb af, den ellers nydelige maskine! Jeg synes det alt for dyrt med kun at kunne få vitrinemodeller.

Med venlig hilsen

Futfar

__________________

Med venlig hilsen

Futfar.

Epoke III og fremefter, 3-skinne dig. hovedsagligt på danske spor.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Lyder som en vellykket maskine. Dejligt med et stykke dansk succes! Et spørgsmål: er der nogen her, der ved om disse F´ere har rangeret med U vogne ved De Danske Sukkerfabrikker på Islands Brygge?
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 301

PB

Hvor bliver resten af numrene / AC modellerne af ?????

Like 0 kan lide
Top

Picture

märklintossen

Indlæg: 184

PB

 

Den kommer når den kommer ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

__________________

Hilsen

Søren
3-Skinne Digital, Epoke lll-IV, Dansk

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Hej Jan

På Jernbanen.dk findes der et billed af DSB litra F 469, på vej ud af De Danske Sukkerfabrikker på Christianshavn / Islands Brygge, dog ikke med en U-(sukker)vogn, meen en Q-vogn. Så mon IKKE de har kørt med sukkervogne litra U, til og fra Sukkerfabrikken ?? .

Mvh

R

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

OHJ20 skrev:

Hej Jan

På Jernbanen.dk findes der et billed af DSB litra F 469, på vej ud af De Danske Sukkerfabrikker på Christianshavn / Islands Brygge, dog ikke med en U-(sukker)vogn, meen en Q-vogn. Så mon IKKE de har kørt med sukkervogne litra U, til og fra Sukkerfabrikken ?? .

Mvh

R

Hej. Kender billedet. Og deraf spørgsmålet. U vogne med gammelt logo passer ganske godt tidsmæssigt med fx F 446 eller 470, når den dukker op... Kunne det tænkes de også har trukket vogne fra Soyakage fabrikken? Eller for nogle af de store olieselskaber. ESSO, BP eller Shell? Prøvestenen er jo ikke så forfærdelig langt fra Christianshavn/Bryggen.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

En rigtig flot, ingen tvivl om det.

Der var et spørgsmål omkring hvorvidt litra F har kørt med vogne litra U, og her vil jeg tillade mig at komme et bud.

I hvert fald sukkerfabrikken i Nakskov har haft regelmæssige besøg af sukkervogne af litra U (og diverse underlitra heraf), og formentlig også fabrikken i Sakskøbing. Ligeledes har sukkerfabrikken i Sakskøbing formentlig også har besøg af disse vogne,som i følge jernbanen.dk var fast udlejet til DDS. Hvornår sukkerfabrikken Nykøbing (Falster) blev overtaget af DDS erindrer jeg ikke umiddelbart, men hvis det har været efter at de sidste vogne af litra Uxxx blev udrangeret, har denne fabrik formentlig også haft besøg af disse. I øvrigt pudsigt at bemærke at selve beholderne formentlig "overlevede" fra disse første gang blev monteret på en godsvogn i 1958 til de sidste vogne de var monteret på udrangeredes i starten af 1990'erne; en levetid på lidt over 30 år, men beholderne var så også bygget i rustfrit stål.

Men hvor vil jeg så hen med ovenstående? Jo, ganske vidst ligger fabrikkerne i Nakskov og Sakskøbing langs Lollandsbanen, og denne har aldrig været drevet af DSB (selvom nogle kommuner ønskede dette da det oprindelige selskab blev lukket i 1954). Men Lollandsbanen har altid haft en særlig aftale med DSB om at vogne som skulle overføres til/fra Lollandsbanen skulle oprangeres i en bestemt rækkefølge af "afsenderen" (dvs. f.eks. Nyk. F. station ved vogne til Lollandsbanen), og mig bekendt har Nyk. F. vist ikke haft stationeret Q-maskiner men kun F-maskiner (til rangeringen). Dermed er der stor sandsynlig for at litra F i hvert fald her har rangeret med litra U og dennes efterfølgere. I øvrigt har vogne til visse øst-Lollandske stationer (især Grænge og denne kommunekemi depot) i perioder været betjent af Nyk. F.s rangermaskine.

Derudover er jeg ret sikker på, at i damptiden var litra F DSBs mest udbredt rangermaskiner, og DDS har haft forskellige faciliteter rundt om i landet, f.eks. Assens og Gørlev (begge ved en DSB strækning) og disse har formentlig også haft besøg af litra U og været betjent af litra F, Det er i den forbindelse værd at nævne, at i rigtig mange år blev det færdige sukker (dvs. det til forbrugere og andre af DDSs kunder) ikke færdigbearbejdet på de enkelte fabrikker; i stedet var deres slutprodukt melasse som derefter sendtes til et raffinaderi i København (præcis hvor erindrer jeg ikke) og her forarbejdet til sukker. Dermed har der været en betydelig trafik af silovogne for fabrikkerne, og f.eks. fabrikken i Nakskov har vist altid haft evnen til at forarbejde mindst 5.000 tons roer i døgnet, så det har også blevet til nogle få hunderede tons melasse i døgnet.

Til slut vil jeg lige undskylde, at der har været nogle sidespor i dette indlæg, men jeg synes det var detaljer som var værd at nævne.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Super Info. Tak for det.
__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Jan Nøhrgaard skrev:
Super Info. Tak for det.

Hvis den kommentar var rettet til mig, så selv tak. Jeg ved en del om jernbanehistorie, og jeg øser gerne ud af min viden omkring emnet. På længere sigt er det planen at jeg vil gøre det i skreven form, f.eks. overvejer at jeg at skrive en jubilæumsbog til Lollandsbanen 150 års jubilæum i 2024.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jan

F maskinerne "huserede" fra 1898 til 1970, der blev bygget 125 af dem og du kan være evigt forvisset om at de har flyttet på alt hvad der har haft jernbanehjul og kobling monteret, jeg kan simpelthen ikke forestille mig at der skulle være en vogntype fra ovennævnte periode, de ikke har skubbet rundt på!  Cool Big smile Wink Steve

Gode hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.