Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

McK Ag Vogn

Hej !

I fredags var jeg forbi Odense og kom til at købe den sidste Ag vogn han havde på lager - en rigtig flot vogn med mange detaljer - ikke noget at klage på der.

Men - når jeg sætter den på en skinneoval, drevet af en Roco Multimaus, så kortslutter den med det samme. Jeg kan umiddelbart ikke se noget galt med vognen, men der må jo være noget.

Jeg har selvfølgelig prøvet at skrive til Fyns Modeltog og McK, men det er jo weekend så... Der kommer nok svar en af dagene.

Er der andre der har været ude for noget lignende?

Skinneovalen har ikke problemer med strøm ellers, da alle mine loks har være en tur på banen, efterspændt klubbens ESU målevogn, så jeg har kunne justere hastigheden ned til noget mere fornuftigt. En af mine ældre Heljan MY gik over 200 - til gengæld gik min MT167 fra Honnytrade 89 km/t - og i følge jernbanen.dk, så kunne den køre 90 km/t i 1:1.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Du har vel checket at det er DC hjul nedenunder ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

bygger01 skrev:

Du har vel checket at det er DC hjul nedenunder ......

 

Rent umiddelbart ja - har dog først mulighed for at måle efter i morgen.

Der er intet på æsken der angiver om det er AC eller DC

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

fkm skrev:

bygger01 skrev:

Du har vel checket at det er DC hjul nedenunder ......

 

Rent umiddelbart ja - har dog først mulighed for at måle efter i morgen.

Der er intet på æsken der angiver om det er AC eller DC

Jeg har lige haft begge boogier af - og ingen af dem laver kortslutning, så det må være noget inde i vognen i forbindelse med strømoptaget Sad

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Som regel kan du se hjullene om det er DC, da der normalt er en isolerende bøsning på det ene hjul

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej

Hjul på McK vogne er alle DC med mindre du selv har skiftet dem, og det har du jo ikke Smile

Når du ser vognen nedefra, skal alle de sorte isoleringer være i samme side af vognen. 

Vognen er forberedt for indvendig lys, så hvis den ene bogie har hjulene modsat modteret, vil vognen kortslutte. 

Jeg vil gætte på at hvis du løfter vognen i den ene ende, så det er kun en bogie som står på sporet, vil den ikke kortslutte, men det er kun et gæt Smile

Hilsen Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

JFN skrev:

Hej

Hjul på McK vogne er alle DC med mindre du selv har skiftet dem, og det har du jo ikke Smile

Når du ser vognen nedefra, skal alle de sorte isoleringer være i samme side af vognen. 

Vognen er forberedt for indvendig lys, så hvis den ene bogie har hjulene modsat modteret, vil vognen kortslutte. 

Jeg vil gætte på at hvis du løfter vognen i den ene ende, så det er kun en bogie som står på sporet, vil den ikke kortslutte, men det er kun et gæt Smile

Hilsen Jørgen

Hej Jørgen !

Jeg har prøvet at lade en boogie være på skinnerne ad gangen, mens de er monteret på vognen - desværre stadig kortslutning.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Og begge hjul vender samme vej ? ... Det lyder så mest som om det er AC hjul du har på vognen.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Hej !

Jeg har lige fået mail fra McK om at den skal en tur ind forbi dem og vende - noget manglende isolering i forbindelse med strømoptaget i vognen.

Det er sgu da en hurtig reaktion fra Mck - super service.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Denis Schuster Petersen

Ambulancebehandler

Indlæg: 147

PB

Jeg har ikke oplevet noget med mine 2 vogne og super service fra McK

 

Og super flotte og gennemførte vogne det tegner godt for danske passagervogne med den standard som der er kommet på marked nu fra McK

 

Denis Petersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

Jeg har nu haft lejlighed til at tage McK’s Ag vogne kat.nr. 0801 og 0802 i nærmere øjesyn.
Der er desværre en del uoverensstemmelser mellem forbillede og model.

Vognkasse :

Holdere til ruteskilt til venstre på vognkassen skal ikke være der.
Kun holder til nummerskilt skal være der.

På Ag 049 sidder symbol for skruebremse i den forkerte ende. Når man ser vognen fra gangsiden skal symbolet sidde ved den højre indstigningsdør.
På Ag 050 mangler symbolerne helt.

Ved de tekniske påskrifter på vangen mangler symbolet for højttaleranlæg på begge vogne.

Symbolet for vandpåfyldning mangler. Det er en hvid kvadrat med en gul cirkel.


Undervogn :

Her er der gået noget helt galt ;

På modellen er der i gangsiden 3 batteri / elkasser.
På forbilledet er der i gangsiden kun en batterikasse og den sidder i højre side af undervognen.

På modellen er der i toiletsiden 1 batterikasse.
På forbilledet er der i toiletsiden 3 batteri/elkasser.

Bremseomstilleren sidder forkert. Den skal sidde til højre for vognmidten, når man ser vognen fra toiletsiden. På modellen sidder den til venstre for midten.
Man kan måske vende undervognen så bremseomstilleren kommer til at sidde det rigtige sted, men det løser ikke problemet med de forkert anbragte batteri/elkasser.
I øvrigt irriterer det mig at GPR-omstilleren står i stilling ”P”. Det havde været mere rigtigt at den stod i stilling ”R” (længst til højre), når vognen skal anvendes som ”vogn 11” i en IC-stamme.
(McK’s konstruktør er åbenbart ikke så ”bremsekyndig”, for på Gs, Hios-v og Hbis står GP-omstilleren i midten (hverken G eller P) og det såkaldte ledningshåndtag står vandret, hvilket betyder at bremsen er ude af funktion.)

De gule låg for vandpåfyldning skal ikke være der. Dem havde vognene ikke.
Vandpåfyldning skete gennem et lodret rør som stak ca. 10 cm. nedenud under vangen.

Dampvarmeledningen med den karakteristiske nedbøjning med vand-udladeren mangler på modellen. Der er godt nok noget der måske skal forestille vandudladeren, men placeringen er ikke korrekt.

[image]
Ag 049 i hel figur.


[image]
Ag 050 i hel figur.


[image]
Disse tre holdere til ruteskilt skal ikke være der.


[image]
Symbol for skruebremse sidder ved den forkerte indstigningsdør.


[image]
Her mangler symbol for højttaler-anlæg.


[image]
Det gule låg ved vandpåfyldning skal ikke være der. Desuden mangler symbolet for vandpåfyldning på vangen.


[image]
Bremseomstilleren ville jeg gerne have haft i stilling "R", som vist med lilla farve.


[image]
Ag-vogn set fra toilet-siden. Her ses placering af symbol for skruebremse, vandpåfyldningsstuds med symbol oven over, de 3 batteri/elkasser i toilet-siden, symbolet for højttaler og bremseomstillerens placering i forhold til vognmidten.


[image]
Ag-vogn set fra gang-siden. Her ses at der ikke er holdere til ruteskilt på denne vogn-halvdel, dampvarmeledningen med den karakteristiske nedbøjning med vandudlader og den enlige batterikasse på denne side af vognen.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 2 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Ole,

Ole skrev:

Jeg har nu haft lejlighed til at tage McK’s Ag vogne kat.nr. 0801 og 0802 i nærmere øjesyn.
Der er desværre en del uoverensstemmelser mellem forbillede og model.

<klip-klip-klip om mange småting>

Tak for info om fejlene - inkl. grundig billeddokumentation!

De fleste ting noget jeg personligt godt kan leve med... Jeg har ikke prøvet at adskille vognen endnu, men mon ikke undervogns/batterikasse sagen kan klares ved at rotere overdel og indmad? - De gule vandpåfyldningslåg kan velsagtens også skæres/pilles af osv. osv.

Der er jo nærmest "altid" detaljer som ikke kommer 100% på plads - og jeg mener stadig at helhedsindtrykket af vognen er rigtig godt... Og det _er_ jo modeller som alt andet lige er en tillempet version af virkeligheden - i miniature.

Uden at det på nogen måde skal opfattes som en kritk (!!) synes jeg bare det er rigtig ærgreligt når den slags først påpeges når modellen er nået helt ud i handelen. Jeg er ret sikker på at McK havde været interesseret i at få den type information inden den egentlige serieproduktion gik igang. - Men der er nok bare ikke nogen der har nærstuderet prototypen i den grad som du gør her...

Pyt skidt jeg synes stadig det er en meget flot vogn... Smile

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)

ikke nogen kritik eller indvendning til Peter W s indlæg - synes det er et meget fint og sobert svar

men bare et lille hjertesuk

sjovt nok er man åbentbart nittetæller ( som jeg synes bliver brugt som et slags skældsord ) når man påpeger at den virkelige vogn ser sådan ud og modellen ser sådan ud - og påpeger forskellene

enhver modeljernbane han/hun burde vide at der indgås kompromisser når der skal laves modeller , da alt ( men meget kan ) ikke kan laves 100%

gade vide hvad du ville sige hvis du bestiller en Rolls Royce og får en Skoda ? - ganske vist lidt/noget/meget af en overdrivelse - men det kan måske fremme forståelsen

Märklins såkaldte CA vogn er og bliver en DR C4ü-28/DB B4ü-28 uanset hvad du maler og sætter på af påskrifter og ikke en model af en DSB CA vogn

hvor mange gange har man ikke set, at når man skrev om forskellende på virkelige/efterligninger/modeller af jernbanemateriel

at vi skal være glade for at nogen gad at ommale en tysk vogne og skrive  DSB på den - så havde vi noget dansk

pladder - De ( fabrikanterne ) skal s.. være for...... glade for at vi købte dem

vi så jo ( bla i tyskland ) at da Miniaturbahn og Eisenbahn Magazin virkelig gik til den i deres tester/omtaler - og påtalte gode og dårlige ting ved modellerne/efterligningerne -  ja så blev modellerne bedre og mere korrekte

producenter skal nok rette sig ind efter efterspørgelsen

fx hvorfor er der ikke lavet en korrekt Scandia tankvogn endnu - jo - tror at producenterne ( her de danske ) holder sig tilbage - fordi at en Scandia tankvogn vil koste at fremstille - og udenlandske producenter bare kan ommale en tysk og skrive DSB på den - og da den er betalt - ( pga det udenlandske ophav ) - ja så kan udsalgsprisen være mindre end på en ny vogn (formen) - den bliver solgt fordi den er - lidt billigere ( men også nogen gange meget dyrere) og folk køber dem selv om det mange gange er tale om tæt på - og andre gange langt fra - men der står DSB på dem. (ja ved godt at jeg gør det også selv ( jvnf ZA(IB) vognene fra Märklin)

så engang i en omtale " vognen kører trægt - men har nogle flotte påskrifter" - hvad pokker har de 2 ting med hinanden at gøre? uanset hvor flotte påskrifterne er - kører vognen dårligt - og kører med den er det jeg vil - så at gennemsnitskarakteren for den steg pga påskriften - kan man ikke bruge til noget kørselmæssigt - altså skal en omtale/test opdeles i forskelige katgorier og gives karater efter - men holdes adskilt i deres respektive katagorier - hvis de blandes i gennemsnitlig kan en vogn der kører godt og er teknisk godt lavet få topkarater uanset om vogne/modellen ikke har eksisteret i virkeligheden - så der skal man jo kigge på hvad der skal lægges vægt på - egenligt bør/skal der lægges vægt på det hele - så en vogn/model der ikke er en model men en efterligning eller slet ikke eksisterer ( og den kan være svær at totaldefinere ) bør jo ikke få nogensærlig god karakter - når vi snakker modeller - noget andet når vi snakker efterligninger - Fx Märklins CA vogn - den er flot og kører godt - men en model af en DSB CA vogn er den ikke !!

Ole M Nielsen har nu så lavet en omtale af Mck s Ag vogn og påtalt nogle forskelle på modellen kontra Virkelighedens vogn - og straks er han nittetæller - 

næ - han beskriver bare forskellene - og det synes jeg er absolut helt ok, om køberne så vil tage sig af det og fravælge eller købe dem er helt op til den enkelte

og lad mig med det samme tilstå - at da jeg ikke har købt Ag vognen i rød ( venter på en vinrød udgave hvilke Ag 037, 043 og 044 var i starten - eller ser om jeg kan redde mig en umalet udgave ( dog uden alurammer ) har jeg ikke lagt mærke til disse forskelle - og ville måske heller ikke gøre det, måske fordi det ikke betød så meget for mig - men Ole M Nielsen har nu lagt mærke til, da det har hans interesse, samt de andre småforskelle - og set i det lys er bemærkninger helt ok efter min mening )

men da jeg selv kan rode lidt med  materiellet - vile jeg nok kunne flytte batterikasserne - men derfor synes jeg stadig at det er en meget flot vogn uanset disse forskelle og kunne sagtens leve med dem, eller ændre dem jeg har lyst at ændre - hvis jeg vil.

og i sin tid da Hobbytades CRM vogn udkom bemærkede jeg at vognnummeret ikke stemte overens med inretning - og straks var man nittetæller - sjovt nok lagde nogle andre mærke til at vognen var ½ mm for lav og en omkring rullelejer/glidelejer ( med nummeret/indretningen betød ikke noget ) - men det var da 3 forskelle på vognen hvor nok det rette nummer var det letteste at lave korrekt, da vogne jo skal have påtrykt det, den ½ mm kunne nok også være ordnet i produktionen, hvor boggierne var det dyreste og derfor skulle laves i en ny form ( faktisk er boggier noget af de dyreste enkeltdele at fremstill ) - men aligevel - 3 forskelligheder lagt mærke til - og alle var/er vel vigtige !! - men 3 forskellige opfattelser hvad der var vigtisk for den enkelte !!

selv ADE i sin tid der blev udråbt til den tids supermodeller begik forskelle i model og virkelighed. - og de blev påtalt i diverse blade - men ingen råbte nittetæller - rent faktisk er det fatuelle oplysninger

så...

for den der vil og kan ændre modeller ud fra virkeligheden - skal også have informationen om evt forskelle.

mvh

henning h087

nittetæller på virkeligheden/godtager kompromierne inden for en vis grænse på modellerne - som jeg selv definerer på mit materiel og min bane;) hvilket alle andre også må

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 2 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

fkm skrev:

Hej !

Jeg har lige fået mail fra McK om at den skal en tur ind forbi dem og vende - noget manglende isolering i forbindelse med strømoptaget i vognen.

Det er sgu da en hurtig reaktion fra Mck - super service.

Mvh
Flemming

Har så idag hentet en ny vogn på posthuset - med samme fejl Sad

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Alle gode gange 3 - ment på den måde at den 3. vogn var der ikke fejl på.

Omkostninger vedr. forsendelse m.v. blev dækket af McK, så det er en super service

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.