Picture

ct

Indlæg: 201

PB

HELJAN MX 1013 / MY 1156 BILLEDER

Hejsa!

Jeg kan se at der er kommet MY / MX fra Heljan - har i billeder?

Hilsen Christian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Hej.

der er nogle fine billeder her: 

MY 1156: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-my-1156-5320p.html

MX 1013: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-mx-1013-5319p.html

Det er fint at Heljan har prøvet noget nyt, men det kunne godt nok have været gjort bedre...

 

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Sydbanen skrev:

Hej.

der er nogle fine billeder her: 

MY 1156: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-my-1156-5320p.html

MX 1013: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-mx-1013-5319p.html

Det er fint at Heljan har prøvet noget nyt, men det kunne godt nok have været gjort bedre...

 

Jeg synes de ser fine ud. Hvad mener du, der kunne være gjort bedre?

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Jan Nøhrgaard skrev:

Sydbanen skrev:

Hej.

der er nogle fine billeder her: 

MY 1156: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-my-1156-5320p.html

MX 1013: http://www.rckwebshop.dk/shop/dsb-mx-1013-5319p.html

Det er fint at Heljan har prøvet noget nyt, men det kunne godt nok have været gjort bedre...

 

Jeg synes de ser fine ud. Hvad mener du, der kunne være gjort bedre?

1. Toplanternen ser ud til at være skæv! (1156)

2. De 2 ekstra slutlygter ligner at de sidder i forskellig højde! Altså skævt iforhold til hinanden! (Både 1013 og 1156)

3. De to slutlygter mangler at lygtekransen er sølv! (Både 1013 og 1156)

sammenlign evt med dette billede http://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1154_1989.jpg

 

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Jeg syntes nu ikke de nederste lanterner sidder skævt. Jeg tror det har noget at gøre med den vinkel billedet er taget. På 1156 er det vist en indsats der ikke er trykket rigtigt ind.

Det irriterende syntes jeg er at de mangler alle håndbøjlerne og UIC dåse på fronten, samt afblænding af sandkasser på siden. Det har Roco ihvertfald kunnet finde ud af tidligere.

Iøvrigt syntes jeg 1005 være lavet med overarkitektens skrift, hvilket mange MX´ere på Sjælland havde i 1970´erne netop i den periode hvor de blev brugt til styrevoignstog og det derfor giver mening at have slutlys på der kan tændes og slukkes.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Fedt, vi diskuterer en model, uden at have set den    Party

Det er svært at dømme ud fra et billede, som ikke er taget i den rette vinkel. Når jeg ser 1156 på de to nederste billeder på Jernbanen.dk, så sidder de heller ikke i samme højde: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=181&n=dsb-my-1156 Så måske Heljan har lavet en korrekt model.

Døm aldrig ud fra et foto Cool

Billede

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Hej !

Jeg tror at billedvinklen gør, at ting ser skæve ud - man skal nok have det i hånden og se det.

Men det er da iøvrigt utroligt - på gaden i under en uge og allerede rabat hos RC-Kongen.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

fkm skrev:

Hej !

Jeg tror at billedvinklen gør, at ting ser skæve ud - man skal nok have det i hånden og se det.

Men det er da iøvrigt utroligt - på gaden i under en uge og allerede rabat hos RC-Kongen.

Mvh
Flemming

Hej ! Rabatten er nu ikke så utrolig. Det er jo en del af RC-Kongens koncept, så har jeg nok ikke sagt for meget...

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Tobran skrev:

Fedt, vi diskuterer en model, uden at have set den    Party

Det er svært at dømme ud fra et billede, som ikke er taget i den rette vinkel. Når jeg ser 1156 på de to nederste billeder på Jernbanen.dk, så sidder de heller ikke i samme højde: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=181&n=dsb-my-1156 Så måske Heljan har lavet en korrekt model.

Døm aldrig ud fra et foto Cool

Billede

 

Fedt? Der er da masser af billeder på fx RC- Kongens site. Du har dog ret i at man ikke bør bedømme ud fra et billede, men jeg synes dog, at visse af kritik punkterne i denne tråd, dog kan have en vis en vis berettigelse, ved nærmere eftersyn.

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Ja man kan ikke bedømme alt ud fra billeder, er der nogen der har købt modellen og har erfaring med lygter mv.?

Jeg syntes stadig det er for dårligt af heljan, at man ikke tager sig sammen og prøver på at lave noget ordentligt fra start!
Udover de altid manglende detaljer på fronten som håndbøjler og ITC klap, så burde man altså have malet lygtekransen sølv fra fabrikkens side. Jeg syntes det er sløset fra heljans side, og modellerne lever slet ikke op, til de nyere modeller som andre producenter sender på gaden. 

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 2 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Øh - hvad er det i cirklen?

AttachmentStørrelse
28044504_4-p.jpg 40.35 kB
__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

kabel til dobbeltraktion. ITC dåsen er den der sidder skråt ovenover, men Heljan har glemt

 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

fkm skrev:

Øh - hvad er det i cirklen?



Klap for UIC!! kabel til dobbelttraktion,

ITC klap: til venstre for højre forlygte: http://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MX1013_1992.jpg

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Sydbanen skrev:

Ja man kan ikke bedømme alt ud fra billeder, er der nogen der har købt modellen og har erfaring med lygter mv.?

Jeg syntes stadig det er for dårligt af heljan, at man ikke tager sig sammen og prøver på at lave noget ordentligt fra start!
Udover de altid manglende detaljer på fronten som håndbøjler og ITC klap, så burde man altså have malet lygtekransen sølv fra fabrikkens side. Jeg syntes det er sløset fra heljans side, og modellerne lever slet ikke op, til de nyere modeller som andre producenter sender på gaden. 

Så længe folk køber produkterne, så vil disse mangler blive ved med at optræde, og Heljan kommer dermed aldrig op på siden af de store europæiske konkurrenter. Desværre! Fx har jeg ikke forstået hvorfor nogle MY' er leveres med påsatte håndbøjler mens andre mangler disse, og man dermed skal købe dem for selv at montere dem. Det samme gælder for MX. Jeg mener nu stadig at Heljan skal have stor ros for E - maskinerne, der kom sidste år (E 987  & 991) De var meget vellykkede.

 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Thomas Jespersen skrev:

kabel til dobbeltraktion. ITC dåsen er den der sidder skråt ovenover, men Heljan har glemt

 

Thomas

OK - tak for info

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Nu er jeg jo bare en glad amatør i den her smukke hobby og må da indrømme at jeg , uden at have kigget specielt grundigt på forbilledet, synes at modellen ser rigtig fin ud.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er der jo altid lidt småting med Heljans modeller, men omvendt virker de også tilsvarende billigere end andre producenter, ret mig endelig hvis det er forkert, så i sidste ende udligner det vel de manglende detaljer?  Stare

Vi skal vel i sidste ende bare være glade for at der findes en dansk producent, da jeg umiddelbart kan se at de sagtens kunne nøjes med det engelske marked, hvor de klarer sig godt  Smile

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Christian2602 skrev:

Nu er jeg jo bare en glad amatør i den her smukke hobby og må da indrømme at jeg , uden at have kigget specielt grundigt på forbilledet, synes at modellen ser rigtig fin ud.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er der jo altid lidt småting med Heljans modeller, men omvendt virker de også tilsvarende billigere end andre producenter, ret mig endelig hvis det er forkert, så i sidste ende udligner det vel de manglende detaljer?  Stare

Vi skal vel i sidste ende bare være glade for at der findes en dansk producent, da jeg umiddelbart kan se at de sagtens kunne nøjes med det engelske marked, hvor de klarer sig godt  Smile

Du har da ret. Modellerne er da fine og vil sikkert også sælge godt. Problemet er bare at vi med de nye MY/ MX er nået op i et prisleje (2500,-) hvor både Roco og Märklin regerer, og så skal tingene altså spille. Lige netop GM rundsnuderne kommer jo i rigelige mængder i nær fremtid, så konkurrencen er hård. Märklin/Trix kommer med en ny forbedret DSB MY, NMJ kommer også med en, og så det belgiske firma jeg lige har glemt navnet på... Eller er det hollandsk? Noget andet der undrer er, at MX 1005 skulle være epoke 3 ???  I flg. troværdige kilder blev disse slutlys indført en gang de fede 70' ere, og her er vi altså ikke længere i epoke 3, men 4. Måske er der tale om en trykfejl på æskerne, det er set før Smile Anyway, så laver Heljan da ofte fine ting, problemet er nok bare at tingene bliver hypet, som fx her på forum. Og så køber folk det og brokker sig fx her, bagefter. Når folket ønsker 90% korrekte modeller hvorfor lave 100% korrekte? 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Jan Nøhrgaard skrev:

Du har da ret. Modellerne er da fine og vil sikkert også sælge godt. Problemet er bare at vi med de nye MY/ MX er nået op i et prisleje (2500,-) hvor både Roco og Märklin regerer, og så skal tingene altså spille. Lige netop GM rundsnuderne kommer jo i rigelige mængder i nær fremtid, så konkurrencen er hård. Märklin/Trix kommer med en ny forbedret DSB MY, NMJ kommer også med en, og så det belgiske firma jeg lige har glemt navnet på... Eller er det hollandsk? Noget andet der undrer er, at MX 1005 skulle være epoke 3 ???  I flg. troværdige kilder blev disse slutlys indført en gang de fede 70' ere, og her er vi altså ikke længere i epoke 3, men 4. Måske er der tale om en trykfejl på æskerne, det er set før Smile Anyway, så laver Heljan da ofte fine ting, problemet er nok bare at tingene bliver hypet, som fx her på forum. Og så køber folk det og brokker sig fx her, bagefter. Når folket ønsker 90% korrekte modeller hvorfor lave 100% korrekte?  

-Belgisk firma: B-models (http://banetilbehør.dk/shop/search-1.html?keyword=b%2Dmodels+my)

-MX 1005 kommer ikke med de eftermonterede (undersiddende) røde slutlys, men får rødt slutlys i de to nederste laterner (ligesom Roco har haft hele tiden). Dette er korrekt ep. 3 da virkelighedens model fik sat røde skiver for disse laterner så de lyste rødt.

-De undersiddende røde slutlygter blev monteret i firserne til lokomotiver som blev benyttet til styrevognskørsel (MX 1011-1020 samt MY 1154, 1156-1159), dette passer med både MX 1013 og MY 1156 i rød/sort bemaling.

 

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Hej Johnni

Er der noget nyt om Nohab fra B-models?

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

BT skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:

Du har da ret. Modellerne er da fine og vil sikkert også sælge godt. Problemet er bare at vi med de nye MY/ MX er nået op i et prisleje (2500,-) hvor både Roco og Märklin regerer, og så skal tingene altså spille. Lige netop GM rundsnuderne kommer jo i rigelige mængder i nær fremtid, så konkurrencen er hård. Märklin/Trix kommer med en ny forbedret DSB MY, NMJ kommer også med en, og så det belgiske firma jeg lige har glemt navnet på... Eller er det hollandsk? Noget andet der undrer er, at MX 1005 skulle være epoke 3 ???  I flg. troværdige kilder blev disse slutlys indført en gang de fede 70' ere, og her er vi altså ikke længere i epoke 3, men 4. Måske er der tale om en trykfejl på æskerne, det er set før Smile Anyway, så laver Heljan da ofte fine ting, problemet er nok bare at tingene bliver hypet, som fx her på forum. Og så køber folk det og brokker sig fx her, bagefter. Når folket ønsker 90% korrekte modeller hvorfor lave 100% korrekte?  

-Belgisk firma: B-models (http://banetilbehør.dk/shop/search-1.html?keyword=b%2Dmodels+my)

-MX 1005 kommer ikke med de eftermonterede (undersiddende) røde slutlys, men får rødt slutlys i de to nederste laterner (ligesom Roco har haft hele tiden). Dette er korrekt ep. 3 da virkelighedens model fik sat røde skiver for disse laterner så de lyste rødt.

-De undersiddende røde slutlygter blev monteret i firserne til lokomotiver som blev benyttet til styrevognskørsel (MX 1011-1020 samt MY 1154, 1156-1159), dette passer med både MX 1013 og MY 1156 i rød/sort bemaling.

 

 

Hej Johnni

Tak for Info og link. Har du en ide om prisen på disse kommende MY fra B-models? 

Jeg også hørt om disse røde skiver, der blev sat for de nederste lanterner. Hvornår begyndte man på det?

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Der er desværre ikke (mig bekendt) nyt om leveringstidspunktet for modellerne - B-models er ikke så gode til at informere om forsinkelser i produktionsplanen men vil da lige rykke for nyt igen.

Priser (hos Banetilbehør):

DC: 1195,-

DCC/AC (ESU dekoder): 1395 ,-

LokSound og røggenerator: 2395,-

 

Angående røde skiver: Er ikke sikker på hvornår dette blev indført, vil lige se efter i nogle af mine bøger ved lejlighed hvis andre ikke kommer mig i forkøbet.  

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 145

PB  Blog  Hjemmeside

BT skrev:

-MX 1005 kommer ikke med de eftermonterede (undersiddende) røde slutlys, men får rødt slutlys i de to nederste laterner (ligesom Roco har haft hele tiden). Dette er korrekt ep. 3 da virkelighedens model fik sat røde skiver for disse laterner så de lyste rødt.

-De undersiddende røde slutlygter blev monteret i firserne til lokomotiver som blev benyttet til styrevognskørsel (MX 1011-1020 samt MY 1154, 1156-1159), dette passer med både MX 1013 og MY 1156 i rød/sort bemaling.




Et eksemplar af MX 1005(DC) er sat i drift på Knarbjergbanen. Den modelmæssige standard er, som tidligere modeller af MX/MY fra Heljan, dog er håndbøjler og vinduesviskere monteret ved leveringen.
I følge beskrivelsen på Heljan's hjemmeside, skulle der være mulighed for at tænde de røde slutlys uafhængigt af det hvide lys, men i følge den vedlagte funktionsoversigt skulle det ske via F4 dog, som der står ud for denne funktion, "Kun for MX 1005 tændes øverste frontlanterne" - altså ikke noget slutlys i 1005, som jeg forstår det. Og jeg kan heller ikke få noget slutlys i min maskine uanset hvilken funktion, jge benytter.

Er det en fejl på den maskine, jeg har fået, eller har man været nødsaget til at ændre på de funktioner, man oprindeligt havde planlagt ud fra?

En anden ting, der undrer mig lidt er lyden. Det er lyden fra MY, der er lagt ind på dekoderen (har tidligere købt nøjagtig den samme lyd fra Dankse Loksounds til en af mine MY'ere)
Er dét en fejl eller, har man brugt den samme lyd til både MY og MX?


__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Citat:


Et eksemplar af MX 1005(DC) er sat i drift på Knarbjergbanen. Den modelmæssige standard er, som tidligere modeller af MX/MY fra Heljan, dog er håndbøjler og vinduesviskere monteret ved leveringen.
I følge beskrivelsen på Heljan's hjemmeside, skulle der være mulighed for at tænde de røde slutlys uafhængigt af det hvide lys, men i følge den vedlagte funktionsoversigt skulle det ske via F4 dog, som der står ud for denne funktion, "Kun for MX 1005 tændes øverste frontlanterne" - altså ikke noget slutlys i 1005, som jeg forstår det. Og jeg kan heller ikke få noget slutlys i min maskine uanset hvilken funktion, jge benytter.

Er det en fejl på den maskine, jeg har fået, eller har man været nødsaget til at ændre på de funktioner, man oprindeligt havde planlagt ud fra?

En anden ting, der undrer mig lidt er lyden. Det er lyden fra MY, der er lagt ind på dekoderen (har tidligere købt nøjagtig den samme lyd fra Dankse Loksounds til en af mine MY'ere)
Er dét en fejl eller, har man brugt den samme lyd til både MY og MX?

Det lyder jo fuldstændig tosset, hvis Heljan har valgt en My lyd til Mx´eren ? ? ?  og hvis det røde slutlys heller ikke fungerer som tidligere beskrevet både herinde og af Heljan, så er den da helt gal.

Er det virkelig tilfældet, så skuffer det mig meget. Men jeg er sørgeligt nok ikke overrasket, hvis der skulle være så store fejl. Efter min ydmyge mening, der startede Heljan for alvor med at rulle ned ad bakke, da de udgav den håbløse EG´er i DB schenker bemalingen. Det er altså ikke billige lokomotiver vi taler om her . . . ihvertfald ikke set udfra anskaffelsesprisen  Sad

Der er altså tale om et prisniveau nu, hvor alle ting simpelthen SKAL spille. Der må ikke være så mange og så store fejl til den pris.

Det der undrer mig vanvittig meget ved de her nye MY og MX modeller, der er at man ikke har husket de  sølvfarvede ringe rundt om slutlygterne. Tænker man slutlygter på MY og MX, så vil de sølvfarvede ringe om lygterne være noget af det første som man tænker på. At Heljan ikke har "fanget" den, det forstår jeg simpelthen ikke.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Et eller andet sted er det jo super ærgerligt, da vi jo alle ønsker ordentlige produkter. Hvis man virkelig har " bøffet" i det med lyden, så ved jeg ikke om man grine eller græde. Man fristes næsten til at sige: Total Silvio Berlusconi! Det var sjovt, så længe det varede... 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Jan Nøhrgaard skrev:

Et eller andet sted er det jo super ærgerligt, da vi jo alle ønsker ordentlige produkter. Hvis man virkelig har " bøffet" i det med lyden, så ved jeg ikke om man grine eller græde. Man fristes næsten til at sige: Total Silvio Berlusconi! Det var sjovt, så længe det varede... 

Men tror du ikke det varer ved? Det er da absolut ikke første gang at Heljan har bøffet i et og andet - og folk køber det alligevel...

(Og mon ikke koret af tilhængere "vi skal være glade for at nogen laver noget til DK, tænk bare på gamle dage hvor vi intet havde...." lige straks melder sig ind i debatten....)

Den eneste måde Heljan (og andre, inkl. Hobby Trade / F2010) kan lære at noget ikke er godt nok er hvis vi lader være med at købe varerne!

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.728

PB  Hjemmeside

Manglen af de sølvfarvede ringe er naturligvis kedelig. 
Men du kan stadig være i stand til at købe sig ringe?
Noget må stadig være til salg på en metal-forhandler?

Hvad med slutlys? Funktionerer er også ikke på analog-drift?
Er det ikke den digital-station, du bruger?

mvh,
Gert (fra Holland)

 

 

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Gert skrev:

Manglen af de sølvfarvede ringe er naturligvis kedelig. 
Men du kan stadig være i stand til at købe sig ringe?
Noget må stadig være til salg på en metal-forhandler?

Mon ikke at det er muligt at pille lygteglasset ud og derefter male en sølvfarvet ring med en sprittusch eller lignende og herefter montere lygteglasset igen?

Selvfølgelig skal slutforbrugeren ikke stå for dette, men når situationen nu er som den er, var det da en løsning.

 

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 1 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Jan Nøhrgaard skrev:

Jeg også hørt om disse røde skiver, der blev sat for de nederste lanterner. Hvornår begyndte man på det?

Vi skal vist helt tilbage til damplokomotivernes tid.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

peterw skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:

Et eller andet sted er det jo super ærgerligt, da vi jo alle ønsker ordentlige produkter. Hvis man virkelig har " bøffet" i det med lyden, så ved jeg ikke om man grine eller græde. Man fristes næsten til at sige: Total Silvio Berlusconi! Det var sjovt, så længe det varede... 

Men tror du ikke det varer ved? Det er da absolut ikke første gang at Heljan har bøffet i et og andet - og folk køber det alligevel...

(Og mon ikke koret af tilhængere "vi skal være glade for at nogen laver noget til DK, tænk bare på gamle dage hvor vi intet havde...." lige straks melder sig ind i debatten....)

Den eneste måde Heljan (og andre, inkl. Hobby Trade / F2010) kan lære at noget ikke er godt nok er hvis vi lader være med at købe varerne!

Mvh,

Peter

 

Man  kan ikke lade være med at tænke på hvad tingene egentlig er værd. Hobbykæden sælger restoplaget af MX 1015 med 100% rigtig MX-lyd fra Danske loksound til beskedne 1795,- (AC) samt en masse andre Heljan GM ' ere til priser under en tusse.

Op mod jul 2011 købte jeg MX 1011 (AC % Sound) samt tre PB vogne i et sæt til 1695,-. I dag synes jeg stadig det er et scoop, og helt igennem en fornuftig pris. Er avancerne blevet for store, og står de slet ikke mål med disse nye kvalitetsmål, som så alligevel skuffer. Mit umiddelbare svar er ja, men jeg er så heller uddannet økonom Smile

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.728

PB  Hjemmeside

Måske nogen kan lave en video og lægge det på YouTube?
Jeg vil gerne se forskellige funktioner i aktion.
Jeg er også nysgerrig lyden.
Hvilket mærke er dekoderen?

På forhånd tak!

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.156

PB  Blog  Hjemmeside

Gert skrev:


Hvilket mærke er dekoderen?

På forhånd tak!

mvh,
Gert

Loksound 4

mvh. Ole Vedel

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.728

PB  Hjemmeside

Tak Ole!

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

peterw skrev:
(Og mon ikke koret af tilhængere "vi skal være glade for at nogen laver noget til DK, tænk bare på gamle dage hvor vi intet havde...." lige straks melder sig ind i debatten....)

Den eneste måde Heljan (og andre, inkl. Hobby Trade / F2010) kan lære at noget ikke er godt nok er hvis vi lader være med at købe varerne!

Jeg - og som man kan se, de fleste andre glade Heljan-kunder - gider ikke deltage i en tråd, der åbenlyst kun har til hensigt at svine Heljan til. Jeg er nemlig godt tilfreds med mine Heljan produkter, og har tænkt mig at bruge mange penge i den kommende tid på netop disse.

Omvendt forstår jeg ikke, hvorfor I ikke blot lader være med at købe dem, når I nu er så utilfredse?

Jan Nøhrgaard skrev:
Jeg også hørt om disse røde skiver, der blev sat for de nederste lanterner. Hvornår begyndte man på det?

Jeg har derfor heller ikke så megen lyst til at svare på spørgsmål - men lad så gå med dette: Man begyndte at anvende de røde skiver for lang, lang tid siden - mig bekendt med de første motorlokomotiver (MO har holder til skiverne). Man brugte røde skiver uden lys om dagen, ganske som de hvide særtogsskiver, og rødt lyst om natten. Jeg er ikke 100% sikker på, at MO har haft holder fra fødselen, men MY har ihvertfald haft dem siden leveringen i 1954. Bemærk også, at man i "gamle dage" kun anvendte een rød lygte - de to røde lygter blev først indført i 1971. Så her er nok en variationsmulighed, hvis man vil have korrekt kørsel:

Henrik Karlssons signalleksion

Hvis I havde gjort jeres hjemmearbejde ordentligt, ville I vide, at Heljans epoke III maskiner ikke har ekstra røde lygter, men derimod er udstyret med to-farvede lysdioder, der kan lyse hvidt såvel som rødt gennem de normale lygter, så de kan illudere den røde skive.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Lars Skjærlund skrev:

peterw skrev:
(Og mon ikke koret af tilhængere "vi skal være glade for at nogen laver noget til DK, tænk bare på gamle dage hvor vi intet havde...." lige straks melder sig ind i debatten....)

Den eneste måde Heljan (og andre, inkl. Hobby Trade / F2010) kan lære at noget ikke er godt nok er hvis vi lader være med at købe varerne!

Jeg - og som man kan se, de fleste andre glade Heljan-kunder - gider ikke deltage i en tråd, der åbenlyst kun har til hensigt at svine Heljan til. Jeg er nemlig godt tilfreds med mine Heljan produkter, og har tænkt mig at bruge mange penge i den kommende tid på netop disse.

Omvendt forstår jeg ikke, hvorfor I ikke blot lader være med at købe dem, når I nu er så utilfredse?

Jan Nøhrgaard skrev:
Jeg også hørt om disse røde skiver, der blev sat for de nederste lanterner. Hvornår begyndte man på det?

Jeg har derfor heller ikke så megen lyst til at svare på spørgsmål - men lad så gå med dette: Man begyndte at anvende de røde skiver for lang, lang tid siden - mig bekendt med de første motorlokomotiver (MO har holder til skiverne). Man brugte røde skiver uden lys om dagen, ganske som de hvide særtogsskiver, og rødt lyst om natten. Jeg er ikke 100% sikker på, at MO har haft holder fra fødselen, men MY har ihvertfald haft dem siden leveringen i 1954. Bemærk også, at man i "gamle dage" kun anvendte een rød lygte - de to røde lygter blev først indført i 1971. Så her er nok en variationsmulighed, hvis man vil have korrekt kørsel:

Henrik Karlssons signalleksion

Hvis I havde gjort jeres hjemmearbejde ordentligt, ville I vide, at Heljans epoke III maskiner ikke har ekstra røde lygter, men derimod er udstyret med to-farvede lysdioder, der kan lyse hvidt såvel som rødt gennem de normale lygter, så de kan illudere den røde skive.

Lars, du er ikke helt fair i din skæren alle over en kam! Jeg mindes ikke på noget tidspunkt, at have " svinet" Heljan til. Blot er der stillet spørgsmål til at lyden, som beskrevet længere oppe i tråden, er forkert, samt det røde slutlys. At det drejer sig om to-farvede dioder, er festet ind på lystavlen, om man så må sige... Men, folk har åbenbart problemer med, at få det til, at virke efter hensigten. Som, det også beskrives her i tråden! Vedr. indførelsen af disse røde lys, skal du da have tak for dit svar. 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:
Jeg også hørt om disse røde skiver, der blev sat for de nederste lanterner. Hvornår begyndte man på det?

Jeg har derfor heller ikke så megen lyst til at svare på spørgsmål - men lad så gå med dette: Man begyndte at anvende de røde skiver for lang, lang tid siden - mig bekendt med de første motorlokomotiver (MO har holder til skiverne). Man brugte røde skiver uden lys om dagen, ganske som de hvide særtogsskiver, og rødt lyst om natten. Jeg er ikke 100% sikker på, at MO har haft holder fra fødselen, men MY har ihvertfald haft dem siden leveringen i 1954. Bemærk også, at man i "gamle dage" kun anvendte een rød lygte - de to røde lygter blev først indført i 1971. Så her er nok en variationsmulighed, hvis man vil have korrekt kørsel:

Henrik Karlssons signalleksion

Hvis I havde gjort jeres hjemmearbejde ordentligt, ville I vide, at Heljans epoke III maskiner ikke har ekstra røde lygter, men derimod er udstyret med to-farvede lysdioder, der kan lyse hvidt såvel som rødt gennem de normale lygter, så de kan illudere den røde skive.

Hej Lars og øvrige

Jeg mener ganske bestemt (har ingen dokumentation!) at de røde plexiglas skiver er indført i halvfjerdserne, sandsynligvis med SR 1975 og da man fik Bns styrevogne - men jeg kan tage fejl!!

gode hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Holdere til skiverne var der fra begyndelsen, prøv at se billederne af 1101 http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=126&n=dsb-my-1101

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Jeg har ved selvsyn set, at Mo'erne på Hareskovbanen indtil midten af 60'erne kørte med blinkende batteridrevne slutlys og først senere måske i slut 60'erne eller begyndelsen af 70'erne gik over til den røde skive.

Hilsen Gert

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Fra damplok, men hvornår holderen er nittet på ????

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det svarer også det der står på signal leksikonet. "Enkeltkørende lokomotiver anvendte 1 rødt lys (eller rød skive) frem til 1971, mens motorvogne anvendte løse slutsignaler. Fra 1971 blev det tilladt at anvende indbyggede slutsignaler i personvogne (2 røde lys), og samtidig blev det også standard for lokomotiver og motorvogne; både enkeltkørende og i tog."

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

Indlæg: 245

PB

Hej allesammen !

Jeg har lige anskaffet en Heljan´s den nye My 1156 ac. med lyd. Jeg er ikke ude på at kritisere Heljan, men som det er nævnt så er der en hel del fejl og mangler, som nu en model i den prisklasse mener jeg at det burde være bedre til den pris !! Stare

Lyden er ok og lyset er ok, de har søreme fået sat trærammer førehusvinduerene !! Men de har ikke lært at sætte de rigtige boggiesider på deres Myér . der så jeg helst at de skulle sætte SKF boggie-sidder på nu på den litra som der er tale om her og som jeg ser det er lameludstødningen for høj og den mangler som nævnt div. bøjler og håndtag og elstik.

Som til allersidst har jeg problemer med den Lyddekoder og Railcom i den !! Og -Og   Hvor blev de rangerhåndtagene af der skulle sidde ude i hjørnene ?  Det var der på de ældre modeller af My fra Heljan !

Men ellers vil gi den 6 ud af 10 kokkehuer !! Laughing out loud

__________________

Kim

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Slutlys på MS lyntog?

Jeg synes det ser ud til, at der var tre slutlys på taget. Er det rigtigt?

 

Mvh Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Prøv at læs på det link Lars lavede til signalleksikonnet.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Ole Vedel skrev:

Gert skrev:


Hvilket mærke er dekoderen?

På forhånd tak!

mvh,
Gert

Loksound 4

mvh. Ole Vedel

 

 

Hej Ole 

Du kan måske så svare på om det er korrekt, at det er en MY lyd der er lagt i MX' en? Eller er der tale om en mandags model?

 

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Sydbanen skrev:

Hej Johnni

Er der noget nyt om Nohab fra B-models?

Så er der svar tilbage fra B-models (efter ferielukning).

De forventer at modtage de sidste prøver på bemaling i løbet af månedenog vil herefter sætte produktionen i gang så de første modeller skulle være i handelen omkring september/oktober. Jeg har dog ikke fået bekræftet om dette også gælder de danske udgaver, eller om de kommer til senere.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Sydbanen

Indlæg: 321

PB

Det lyder godt, jeg gælder mig til at se det færdige resultat Smile

__________________

Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 580

PB

Ifølge forlydender (hos Kystbanen - og den er forsvundet fra deres hjemmeside) er MY 1156 udsolgt fra Heljan, så hvis man er interesseret i den, så er det fat i forhandlerne.

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.