Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Bns 500 med kronelitrering fra Tog og Tekno

Hej,

Til info så jeg lige at Tog og Tekno kommer med en lille serie af den første Bns i tidlig udførelse som designrød med kronelitrering ala nedenstående billede fra Jernbanen.dk.

Mere om nyheden på T og T's website.

Mvh,

Peter W

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

 

:)

og her lidt mere om det kommende museum og mulighed om etablering af modelbaneklubben der bliver omtalt på T&Ts hjemmeside

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=782

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Peter

Lige den model der er meget intressant, læg mærke til dampvarmen det er noget af det som mangler på flere modeller, vi ses på Onsdag den 13 Smile

 

 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 1 kan lide
Top

Picture

mx41

Store Heddinge

Indlæg: 137

PB

Jeg bestilte min i går oplaget er MEGET lille kun ca 25 stykker !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Muncken

LKF A+B

Indlæg: 78

PB

fjorbak skrev:

Hej Peter

Lige den model der er meget intressant, læg mærke til dampvarmen det er noget af det som mangler på flere modeller, vi ses på Onsdag den 13 Smile

 

Hej Fjorbak.

Hvad mener du? Jeg ser ikke dampvarme nogle steder...

Håber ikke du mener at vi mangler en styrevogn med indbygget røggenerator!

Hvis du mener dampvarmeslangen, så skal man ikke være ret snu for selv at sætte sådan en på - de fåes alle steder som løsdele...

 

Mvh Muncken

 

 

 

 

__________________

Mvh Torben Munck

Forsøger at gøre det bedre næste gang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Torben

Se når man ikke ved bedre så er det sådan at at netop de første BN og BNS vogne og iøvrigt andre styrevogne ikke havde sneplov i den første generation, men at man ikke havde EL opvarming af alle stammer, det kom først meget sent at der var EL opvarming da der efterhånden var MZ og enkelte MY med generator.

Du har sikkert ikke oplevet dampvarmede tog , men jeg kan da for god orden sige at jeg har været ansat der i 25 år med dampvarme og el-opvarming og jeg ved ikke hvad du mener med røggenerator. Stare

Men jeg kan på den tittel du har sporteknikker så må du være en ung fyr, da jeg var i tjeneste hed det banearbejder og var en del af grunduddannelsen. Wink

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Ja Fjorbak

Men det bliver flot hvis hans røgenerator kan sende damp ud gennem dampvarmeslangen som jo skulle stå lidt åben på sidste vogn. Ikke ?

Hislen Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Erling

Nu havde jeg slet ikke fantasien til lige netop til at der skulle komme (røg) damp ud af denne hane. Jeg menes ikke at hanen skulle stå lidt åben da der sad lige som en kugle som låste hanen i henholdsvis åben og lukket stilling. Men selve varmeslangen og udstyret var så utæt, og ved vandudladerene kunne sætte sig fast så dampen fossede ud, men det er jo forlængst historie. Jeg er under arbejdet med at samle et tog blevet skoldet , vamdet løb direkte ned i min støvle så det er godt at det er historie mange har brændt sig på det.

Jeg mener at da dampen var væk satte man sneplove på styrevogne, men der var begrænsninger på hvor meget sne man måtte køre igennem, da vogne kun vejede 40 tons.

Smile

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Fjorbak.

Jeg har læst at sidste hane ikke måtte lukkes helt, eller kunne denne fryse til. Ja har hørt om Bns der næsten løftede sig af sporet ved kørsel mod Kalundborg, så der måtte omløbes, selvom det lyder tosset kan sneen nemt løfte 40 tons.

I Bogen et liv på Maskinen fortæller forfatteren om en MH der sætter sig oven på sneen, MH vejer 40,5 tons !

Hmm i Frederikssund kørtes med Dampvarme til 1989 så der var plove sammen med Dampvarme !

Dampvarmen som gjore at der måtte stationeres en Håndværker fra CVK i Frederikssund til at hjælpe med de gamle varmekedler på MX'erne.

Hilsen Erling.

 

 

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 580

PB

Hej Erling

Den med at hanen skulle stå lidt åben er jeg sikker på ikke kunne gøres på styrevognstog, men hanen var somregel utæt og ikke nødvendigt, men jeg ved at hanerne var så slidte og at det er en kugleventil i de haner som jeg kender til, og de kan ikke stå åbne men ståt og fiser, hvilket var et problem når der skulle sammenkobles eller afkobles vogne.

Sneplovenes uheldige virkemåde bevirkede at over et vist antal cm sne og ved stærk drivedannelser skulle der omløbes bl.a. på KB banen.

Glemte lige BNS 500 havde ikke sneplov med kronelitreringen

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Fjorbak.

Ifølge Danske Statsbaners Varmevejledning Almindelig del  (V-al) på side 9 står:

Er bagerste vogn ikke RIC mærket, skal varmehanen stå ganske lidt åben for at sikre imod, at selve hanen og det sidste stykke af hovedledningen fryser.

Med venlig hilsen

Erling Pedersen.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.