Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Fleischmann 581107 - danske ESSO- og BP-tankvogne (H0)

De danske tankvogne fra Fleischmann - katalog nr 581107 - er nu på gaden.

Hvor rigtige de er må kontrolleres ved et nøjere eftersyn. Men det officielle billede som bl a viser ZE 502218 tegner desværre ikke særlig godt. Sammenlign selv her

http://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1827

Esso og BP

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Svend

ja 502 218 er så blevet brugt 3 gange - Klein - Roco ( skal være Märklin - sorry ) og nu Fleischmann - men de har måske ikke andre DDPA numre på lager Shock

Men jeg tror nok ved et hurtigt gennemkig på model og virkelighed, at man skal kigge på Zypen ( det bliver så til Wismar ) og Wegman typerne ( dsv omkring numre ved 150.... og numre ved 260.... m fl og så til KMtext ( Søren Monies - noget af en ekspert på tankvogne ) og få lavet de rigtige numre - vi får se ved nærmere studium :!:

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

I forhold til billedet af den virkelige vogn, er der jo tale om to vidt forskellige typer tanke.... forbilledet har en isoleret opvarmet tank, medens modellens tank er uisoleret. Fontene der er benyttet virker også forkerte, men det kan jo skyldes billedets dårlige kvalitet.

Jeg er ikke sikker på, at det er vogne jeg vil investere i.....

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

JanP

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

"Svend" skrev:
De danske tankvogne fra Fleischmann - katalog nr 581107 - er nu på gaden.Hvor rigtige de er må kontrolleres ved et nøjere eftersyn. Men det officielle billede som bl a viser ZE 502218 tegner desværre ikke særlig godt. Sammenlign selv herhttp://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1827

Nu vil jeg gerne se vognene først, før jeg bortdømmer dem.. Det viste katalog billede er jo rent "photoshoppet"- og når man tænker på f.eks. Roco's Esso tankvogn, var den afbilledet i kataloget som sort, men endte ud med at være hvid med rød stribe og et helt andet nummer Smile

__________________

Jan
___________________ 
  http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej alle

vognnr på fleischmann 502 218 har intet med vognen at gøre - 218 er en tatra 1948 vogn 24000L - lop 8,8m - aks 4,5m.

Klein og märklin har udgivet dette vognnr - og der er modellen mere i overensstemmelse med forbilledet, -

næ - fleischmann vognen er mere en Wismarvogn - se følgende

502 166 - Wismar 1919 - 19000L - lop 8,8m - aks 4m

502 167 - det samme

502 272 - Wismar 1931 - 13600L - lop 8,8m - aks 4m

502 281 - der samme

502 432 - Wismar 1930 - 19000L - lop 8,8m - aks 4m

ang BP vognen - nogenlunde det samme - se efter

503 302 - Hawa ? - 17000L - lop 8,23m - aks 4m

503 342...350 - Wismar 1919 - 19200L - lop 8,8m - aks 4m

503 375 - Gotha 1928 - 15000L - lop 8,8m - aks 4m

503 378 - Orestein ? - 15000L - lop 8,8m - aks 4m

503 383 - Werdau 1919 - 17000L lop 8m - aks 3,7m - ex jansen bensin

og der skal nok være flere - gak ind på jernbanen dk og find og sammenlign

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

her nogle foto af vogne der er meget lig Fleischmann vognene

så frem med skydelære og mål :idea: - og så kan man bagefter ærger sig over at man har købt skydelæren Oups - for man kunne måske ikke se de manglene eller formeget 2mm Shock

Detailjer kan der altid være forskel på selv 2 vogne fra samme fabrik kan have forskelle som haner - placering - stiger - gangbrædder osv

men vognene er flotte - og så må man jo afgøre med sig selv om man nu kan leve med afvigelserne - jeg tror generelt at man på de fleste modeller billige som dyre KAN finde noget Cool - så smid da den skydelære væk :idea: :

med venlig hilsen

henning / h087

Ps : Svend - burde de ikke være på sporet og ikke på gaden :?:

Laughing out loud - kunne bare ikke lade være

ZE 502 218. 1951. PEC.

ZE 502 281. 1955. CL 1100.2.1. Sq.

ZE 502 281. 1969. FS (HGC). Od.

ZE 503 302. 1954. CL 1056.3.4

ZE 503 347. 1952. CL 4272

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"cfrost" skrev:
I forhold til billedet af den virkelige vogn, er der jo tale om to vidt forskellige typer tanke.... forbilledet har en isoleret opvarmet tank, medens modellens tank er uisoleret. Fontene der er benyttet virker også forkerte, men det kan jo skyldes billedets dårlige kvalitet.Jeg er ikke sikker på, at det er vogne jeg vil investere i.....

Tjae - vil nok give dig ret. Omvendt kunne jeg godt bruge nogle tankvogne med dansk islæt på mit anlæg, såe...Tjae :?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

til alle

vognene er jo gode nok - de er meget lig Wismarvognene - at man så måske

( har ikke set modellerne i nature - bemærk også at BP vogner er afbildlet med UIC påskrift )

har trykt et forkert vognnummer - det er sú til at rette - så hvad er der så at betænke sig på

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

JanP

Indlæg: 47

PB  Hjemmeside

"JanP" skrev:
"Svend" skrev:
De danske tankvogne fra Fleischmann - katalog nr 581107 - er nu på gaden.Hvor rigtige de er må kontrolleres ved et nøjere eftersyn. Men det officielle billede som bl a viser ZE 502218 tegner desværre ikke særlig godt. Sammenlign selv herhttp://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1827
Nu vil jeg gerne se vognene først, før jeg bortdømmer dem.. Det viste katalog billede er jo rent "photoshoppet"- og når man tænker på f.eks. Roco's Esso tankvogn, var den afbilledet i kataloget som sort, men endte ud med at være hvid med rød stribe og et helt andet nummer Smile

Hej Alle...

Efter at have haft muligheden for at se nærmere på vognene kan jeg bekræfte min mistanke, idet Fleischmann sættet IKKE indeholder de i kataloget afbilledede "photoshoppede" vognnumre - men derimod nedenstående:

BP: ZE 503 378 http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=2131

De eneste umiddelbare småfejl jeg har observeret, er at teksten "Meget brandfarlig" på tanken mangler samt at der er to bremsemærker på navne- og litrapladerne, hvor der kun skal være en. Farver og øvrige påskrifter sidder "lige i øjet".

ESSO: ZE 502 164 http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=1773

Intet billede på Jernbanen.dk - men data passer med Fleischmann typen.

__________________

Jan
___________________ 
  http://www.sdmjk.dk http://www.jmjk.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

her så et par foto såfremt de nævne vognumre holder sig

har desværre ikke foto af 164 - men af 163 og 165 så -

ikke så godt hvis den er lig 163 = 4 svøb på tanken

ganske godt hvis den er lig 165 = 3 svøb på tanken

de er alle fra samme fabrik og årtal så lad os håbe

378 er lige i øjet - det er Oresteinvogn men er ganske lig Wismarvogne - så KMtext - flere numre - her kunne det jo laves som et ark med påskrift og hjemstedstavler i blok - dvs - tavlen males sort og vupti - på med tavlen i en blok og vupti igen - nyt vognnummer - husk også "meget brandfarlig"

med venlig hilsen

henning / h087

ZE 502 163..jpg

ZE 502 165. 1947. A 922.

ZE 503 378. 1954. CL 1057.1.3

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Jeg så også et enkelt sæt på udstillingen og det så helt fint ud; vognnumrene er også blevet ændret i forhold til katalogbilledet Laughing out loud

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

JHansen

Byplanlægger, Landskabsarkitekt

Indlæg: 121

PB

I dag fik jeg besøg af Postdanmark, der kunne levere mig et eksemplar af netop omtalte sæt vogne, og jeg må sige, at jeg synes de er rigtig flotte. Smile Man kan selvfølgelig altid begynde at gå i detaljer med hvorvidt alting er helt korrekt eller ej... det går jeg nu ikke så meget op i, så længe helhedsintrykket er godt (Men det må jo være op til den enkelte at bedømme efter egen smag). Kan man imidlertid leve med de fejl der evt. måtte være, ja så kan sættet varmt anbefales... døm selv...

IMG_4057

IMG_4059

IMG_4055

IMG_4052

__________________

mvh Jonas

H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko

Like 0 kan lide
Top

Picture

buffe16

Indlæg: 27

PB

Vognene er flotte - kun ærgeligt at ESSO logo sidder forkert på den ene vognside af ZE503 164. Nu vi er ved detaljerne...

__________________

Buffe

Medlem af: FREMO - Kører H0 2 skinne DCC på FREMO moduler - Dansk Tysk Epoke IIIa-V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej

Ja, det er fint med alle de danske tankvogne der kommer på markedet i disse måneder.

Men hvorfor er det altid vogne der tidsmæssigt passer bedst i et 50´er setup?

Fedt Jansen - projekt fra Tog & Tekno, som man burde støtte, problemet med disse vogne - korrekte eller ej - er at de ikke rigtigt har noget, at gøre i måsen på en MZ I, uanset hvor rummelig man er med sin epoke opfattelse.

Det samme med Fleischmanns Esso+BP sæt. Igen et super tiltag, men hvorfor skal Esso vognene altid være DDPA, se bare på Märklin, Roco, Tillig og nu altså også Fleischmann.

Mine penge er gået til HK modellers Shell vogne. Disse kan efter min bedste opfattelse, strækkes længst i epokemæssig forstand og bør kunne bruges et stykke efter 1965.

Sidst men ikke mindst bliver det spændende at se Rocos bud på Aaarhus Oliefabrik, disse bør også kunne bruges uanset man kører "50 ´erne" eller "slut 60 ´erne".

Er det helt ved siden af eller...?

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Martin

det kommer så lidt an på hvor epoke tro og nøjagtigt man vil være

ikke nittetælleri - men oplysning

Fleischmann vognene

Esso vognen omlitreres 1966 til UIC nr og udrangeres 1970

BP vognen omlitreres 1966 til UIC nr og udrangeres 1970

de kan så nå måsen på MZI og endda følge med den

Tillig vognene

Jansen sælger til BP i midten af 56

Det er da s´u også for dårligt og BP var så formastelig at skrotte dem omkring 1958

Evil

HK vognene

Shell 502 823 omlitreres 1966 til UIC og omlitreres igen 1980 og udr 1989

Shell 502 825 det samme

disse kan så nå vinrøde og rødsorte

Roco vognene

Da vi ikke ved hvilke numre de vil få - må vi gå ud fra typen de ligner

numrene 503 683 og op til 694 numre ( hæng mig nu ikke )

her omlitreret 1966 til UIC omlitreret igen 1973 og igen 1980 og udr 85/86

der kan så være ændret påskrift på tanke - altså AARHUS OLIEFABRIK

og disse kan nå både vinrøde og rødsorte

men de køre faktisk lang tid

resten må så være op til den enkelte at oprangere

men 50% til den rødsorte periode

og 75% til vinrød MZ

100% til MY

det er da ikke så dårligt - vel

med venlig hilsen

henning / h087

PS - prøver at finde fotos frem af dem efter UIC - ( men lover ikke at jeg har det i samlingen ( UIC er lidt uden for min interessehorisont

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej Henning

Tak for info.

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Jeg har lavet et lille skriv om BP-vognen på min blog (klik på www-knappen)

M.v.h.

Sundborg

img_1978

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"M.J. Sundborg" skrev:
Jeg har lavet et lille skriv om BP-vognen på min blog (klik på www-knappen)M.v.h.Sundborg

... der som sædvanligt er særdeles nyttig læsning.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Som sædvanlig meget inspirende læsning, og ender nok også med at købe sættet mens det stadig kan fås.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Hej

Hvis så bare Hobbytrade eller Fleischmann, for den sags skyld, ville sende et par grønne BP - vogne på markedet, så ville det være super.

Man kunne måske ligefrem håbe på et lignene sæt med en grøn BP - vogn og en stålgrå ESSO - vogn (fra Dansk Esso A/S) fra en af nævnte producenter. Så ville Dankortet sidde løst...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amagerkaner

Indlæg: 440

PB

Og selvfølgelig en god artikel hos Sundborg MJ. Meget informativ... Tak for det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

M.J. Sundborg

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Kære alle

Tak for venlige kommentarer for min blogartikel om BP-vognen. Nu har samme sted skrevet lidt om mine indtryk af Esso-kollegaen og sammenlignet med tidligere modeller af beholdervogne fra samme oliefirma. Læs mere her: http://sundborg.wordpress.com

M.v.h.

Sundborg

Ze

 

AttachmentStørrelse
ZE 502 164.jpg 365.54 kB
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.