Opbygning af Dennis Små Baner - del 1

I denne tredje blogartikel om min lille bane, vil jeg begynde fortællingen om selve opbygningen. Der vil nok komme en del artikler om opbygningen, efterhånden som byggeriet skrider frem Smile Forvent ikke at der vil komme detaljerede byggebeskrivelser i de næste blogartikler, jeg vil hellere bare vise frem hvad der er sket på banen siden sidst. Dette er kun mit anlæg nr. to, og jeg har meget at lære, hvilket jeg håber at gøre de næste år under byggeprocessen.

Rummet som jeg benytter er egentlig husets soveværelse, men det lykkedes mig (gad vide hvad jeg gjorde rigtigt) at overtale min kære hustru, til at indrette soveværelse i et andet og mindre af husets rum. Dermed var vejen banet for at Dennis' Små Baner kunne blomstre frem i tilfredsstillende omgivelser. Rummet måler 420x290 cm. Og om 18 år har jeg planlagt at min datter flytter hjemmefra, og så er jeg vist også ved at være klar til at udvide banen ind på hendes værelse ;-) 

Billede

Som det ses har jeg valgt at hænge hylder helt oppe under loftet, som bærer mange af mine bøger, blade osv. Disse hylder går næsten hele rummet rundt, afbrudt af vindues- og døråbninger. Væggene er hele vejen rundt "pyntet" med diverse jernbaneting, såsom platter, billeder, frem/bak nøgler osv. Derudover diverse håndtegninger fra min fødeby Brande i Midtjylland. Det skal være rart og hyggeligt at opholde sig her.

Billede

Et hurtigt billede af hvordan opstillingsbanegårdene er bygget. Begge opstillingsbanegårde er ens og placeret lige over hinanden. Kun pladerne til den nederste er monteret på billedet. Hvis jeg havde tænkt mig om da jeg lavede trækonstruktionen, havde jeg ladet benene være længere, så de kunne støtte resten af anlægget, men så langt tænkte jeg altså ikke på daværende tidspunkt.

Billede

Her ses så de færdige opstillingsbanegårde. Der er plads til fire spor på hver. Det femte spor er retursporet eller vendesløjfen om man vil, da alle tog kører ud samme vej de kommer ind. Vendesløjferne er placeret til højre udenfor billedet. Til venstre ses det yderste af helixen som fører sporene op til den synlige del af anlægget, som den åbne rammekonstruktion skal bære. Arbejdesbordet er en hvid 22 mm plade, skruet fast under rammekonstruktionen, og det fungerer rigtigt godt, og højden passer fint til mig. Computeren skal bruges til at programmere lokomotivdekodere vha. ESU Lokprogrammer.

Billede

Helixen har 6,25 omgange, og er testet med både Heljan My og Hobby Trade litra D. Begge maskiner kunne trække det de skulle op fra opstillingen, så det er helt perfekt Smile Jeg har aldrig før lavet en helix, så jeg var noget spændt på at se om det ville fungere. Konstruktionen er iøvrigt den samme som Erik beskriver så glimrende på sin hjemmeside - www.my1287.dk. Kig under artikler hvor du finder beskrivelser af forskellige typer af helixer.

Sporet som ender blindt skal en tur ud på den synlige del af anlægget og vende inden det fortsætter videre ned gennem helixen. Billedet er i øvrigt taget før jeg fik loddet ledninger på sporene. For at opnå så lidt strømtab som muligt, har jeg loddet rigeligt med tilslutninger mellem sporet og ringledningen, som er de røde og blå ledninger nederst i billedet. Ringledningerne er 2,5 kvadrat. Og så en lille advarsel. Brug aldrig stiv ledning til dine ringledninger! Det gjorde jeg desværre, og de var næsten umulige at trække. Hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg brugt blød ledning fra starten.

Billede

Tilslut et oversigtsbillede fra i vinters af den ene ende af rummet. Der er meget arbejde forude, skønt Smile Til højre i billedet vil Brandlund station vokse frem, til venstre det åbne land og i midten er anlæggelsen af den underjordiske krydsningsstation, Korsbæk i fuld gang. Vingehjulet på væggen stammer i øvrigt fra en DSB bus.

Indtil videre har alt arbejdet med banen koncentreret sig om den skjulte del af anlægget, men snart kommer turen til den synlige del, og så begynder alt det sjove, synes jeg Smile Når al teknik på den skjulte del af anlægget er monteret og fungerer, går jeg i gang med at fuldføre DSB strækningen inkl. Brandlund st og den aftagelige bro, og så vil jeg glæde mig til at sende det første tog afsted på en fuld rundtur på anlægget. Senere er det privatbanens tur.

Tak fordi du kigger med.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

diablomandk

Indlæg: 311

PB

hej dennis jeg er sgu helt ked af det men..

med alt det arbejde du har lavet der og pisse godt ser det ud. vi bare må have flere fotos og beskrivelser gerne om alle detaljer alt skal med.

plade valg stinings %

hvad er din færdige sporplan ( gerne i en wintrack fil linket )

 

brug af hård ledning er noget skidt til lige at trække strøm med men hård 1.5 mm er helt ok at lave gade lamper med.

Brian som håber på mere kød fra dennis

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Brian

Det var nu ikke meningen at folk ligefrem skulle blive ked af det, når de læser om min bane Wink Jeg ville gerne gå mere i detaljen, men med familieliv, hus og arbejde skal der også være tid, og tiden bruger jeg hellere på banen. Måske vil der komme nogle mere detaljerede beskrivelser af mine byggemetoder, men jeg er som sagt ikke den mest erfarne modelbanebygger, og gode råd og værdifulde tips kan sikkert findes andre steder. Det ved jeg de kan.

Ang. valg af plade og træ. Jeg har valgt lægter på 25x50 mm. til rammen og sporene bæres af 12 mm. krydsfiner. I helixen dog 8 mm. krydsfiner da jeg har brugt 2 stk 4 mm. plader pga. byggemetoden, som du kan læse mere om på Eriks hjemmeside, som jeg linker til oppe i artiklen.

Sporplanen (som billede) kan du se i min blog, såmænd Smile Jeg lagde den op før muligheden for at lægge wintrack filer op, men den skal nok komme. Det skal så også siges at sporplanen langtfra er optimeret. Flere steder er der mulighed for ændringer og især omkring maskindepotet forventer jeg faktisk en anden sporføring, men det må komme an på en prøve, når jeg når så langt. Stigninger og fald er heller ikke lavet korrekt i filen, igen pga. tid.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.